کشور اسپانیا یکی از مشهورترین کشورهای اروپایی است که همواره گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند اما به واقع دلیل این حجم از علاقه‌مندی چیست؟ بناهای تاریخی متعدد، طبیعتی زیبا، جشنواره‌های منحصر به فرد و مواردی از این دست سبب شده است که کشور اسپانیا به یکی از قطب‌های گردشگری اروپا تبدیل شود و پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر دنیا باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور، وجود پس زمینه قوی کاتولیک بوده که سبب شده است کلیساهای متعددی در اسپانیا طی قرون متمادی ساخته و به یکی از جاذبه‌های گردشگری بدل شوند. به همین دلیل بسیاری از گردشگران به این کشور مراجعه می‌کنند تا به دیدار کلیساهای تاریخی و منحصر به فرد آن بروند و از تماشای آن لذت ببرند. اگر شما هم قصد سفر به کشور اسپانیا را دارید، بهتر است بدانید دیدار کلیساهای تاریخی اسپانیا شما را مجذوب خود خواهد کرد و چشم پوشی از آن به ضرر شما تمام خواهد شد. در ادامه شما را با نمونه‌هایی از این کلیساها آشنا می‌کنیم.

  • کلیسای جامع Mezquita

کلیسای جامع Mezquita  دارای ساختاری جامع بوده که تاریخ ویژه آن را به نمایش می‌گذارد. این کلیسا دارای دو ساختار است که در زمان‌های گوناگون ساخته شده است؛ بخشی از ساختار آن به قرن هفتم می‌رسد که سال‌ها بعد پس از حضور مسلمانان در این کشور، به مسجد تبدیل شد و سپس مجددا در قرن سیزدهم به کلیسای مذهب کاتولیک تغییر یافت.

معماری این کلیسا را می‌توان یک نمونه بارز از سبک معماری ساکنین شمال آفریقا دانست که با داشتن گنبدهای بلند همواره خود را از سایر بناها متمایز می‌کند. بخش دیگر این کلیسا در قرن 16 اضافه شد که عنوان شبستان رنسانس را به خود گرفته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت این بنا به معماری در سبک‌های مختلف و هماهنگی منحصر به فرد میان آنها باز می‌گردد که آن را نسبت به سایر بناها متمایز کرده است.

   کلیسای ساگاردا فامیلا  Sagrada Familia

بدون معطلی می‌توان گفت کلیسای ساگاردا فامیلا  Sagrada Familia یکی از معروفترین کلیساهایی است که در شهر بارسلونای اسپانیا ساخته شده است. سازنده این کلیسا آنتونی گائودی بوده که ساخت آن را در سال 1882 آغاز کرده و لازم است بدانید با گذشت تمامی این سال‌ها هنوز هم بخشی از آن در حال ساخت و ساز است.

این کلیسا به دلیل سبک هنری نوینی که دارد از سایر کلیساهای موجود در کشور اسپانیا متمایز شده  و به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شهر بارسلونا شناخته می‌شود؛ به همین دلیل است که سالانه صدها هزار نفر به دیدار آن رفته و از سراسر دنیا خود را به باسلونا می‌رسانند.

   کلیسای جامع سویل

این کلیسا که با نام کلیسای سنت مری نیز شهرت دارد، در نزدیکی دریا ساخته و به عنوان بزرگترین کلیسای دنیا شناخته شده است. یکی از ویژگی‌های این کلیسا ساختار گوتیک آن بوده که سبب شهرت جهانی کلیسای جامع سویل گردیده است. از طرف دیگر وجود مناره‌ها و تزئینات منحصر به فردی که در آن به کار رفته، زیبایی آن را صد چندان کرده تا جایی که بازدید از آن به آرزوی بسیاری از هنردوستان بدل شده است. همچنین باید بگوییم آرامگاه کریستوفر کلمب جهانگرد معروف نیز در این کلیسا قرار دارد.

  کلیسای جامع  Santiago de Compostela

این کلیسا  که در قرن یازدهم ساخته شده، دارای تاریخی بسیار غنی و منحصر به فرد است. معماری با سبک رمانسک کلیسای جامع Santiago de Compostela سبب افزایش جذابیت آن شده و نشانی از تاریخ قرون وسطا به همراه دارد. ویژگی‌هایی از این دست سبب شده بسیاری از گردشگران خود را به این کلیسا برسانند و از معماری ویژه آن لذت ببرند.

  • کلیسای جامع بروگوس

این کلیسا در قرن سیزدهم میلادی راه اندازی شد اما تا قرن شانزدهم ساخت و ساز آن به طول انجامید. شاید بسیاری معتقد باشند ساخت و ساز آن مدت زیادی طول کشیده است اما باید بدانید نتیجه حدود سه قرن تلاش برای ساخت این کلیسا، بنایی منحصر به فرد و بسیار زیبا است.

این بنا به نام مریم مقدس اختصاص داده شده و دارای مناره‌هایی غیر مرسوم با هشت ضلع است که همین ویژگی این کلیسا را از سایر کلیساهای کشور اسپانیا متمایز کرده است. این بنا علاوه بر مناره‌های تحسین برانگیز، دارای صدها مجسمه از قدیسین و شخصیت‌های کتاب مقدس بوده که سبب توجه بسیار علاقه‌مندان شده است.

   کلیسای جامع تولدو

می‌توان بدون اغراق گفت مهم‌ترین و پرطرفدارترین کلیسای گوتیک در کشور اسپانیا، کلیسای جامع تولدو است که داری طراحی خاص و زیبایی است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سبب جلب توجه شده است، استفاده از سنگ آهک سفید در طراحی آن بوده که می‌تواند نور را انعکاس دهد. همچنین گنبدهای باز این کلیسا امکان ورود نور طبیعی را به داخل آن فراهم کرده و زیبای آن را صد چندان می‌کند.

این کلیسا دارای گنجینه‌ای ارزشمند و چشم نواز از سنگ‌های قیمتی است که گردشگران بسیاری را به سمت این کلیسا جذب می‌کند و شهرت آن را بیش از دیگر بناهای موجود افزایش می‌دهد.

   Basilica of Our Lady of the Pillar

این کلیسا دارای ویژگی‌های بسیاری است که سبب جلب مخاطبان شده است. نمونه‌هایی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • سبک معماری ترکیبی روکوکو، باروک و نئوکلاسیک
  • وجود نقاشی‌های فرانسیسکو گویا
  • ساختار منحصر به فرد

   معبد  Expiatori del Sagrat Cor

معبد  Expiatori del Sagrat Cor یکی از باشکوه‌ترین معابد در سراسر جهان است که در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان با عنوان کلیسای شفاعت آمیز قلب مقدس عیسی مسیح نیز شهرت دارد. این معبد در قبل کوهی بلند در دل شهر بارسلونا قرار گرفته است. ساخت و ساز آن از سال 1960 آغاز شد و پس از گذراندن پروسه‌ای طولانی به پایان رسید. این کلیسا دارای طراحی رمانسک بوده و از سنگ ساخته شده است.

یکی دیگر ویژگی‌های این بنا تزئینات ویژه و منحصر به فردی است که شهرت آن را صد چندان کرده و افراد بسیاری را به سوی آن کشانده است.