آژانس هواپیمایی ملیکاسیرآژانس هواپیمایی ملیکاسیر
رمز عبور را فراموش کرده اید؟

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان از جمله مسائل مورد توجه افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشو و همچنین افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در آلمان را دارند می باشد. شرایط تحصیلی در کشور آلمان جزو مزیت های این کشور می باشد. به گونه ای که تحصیلات در مدارس آلمان کاملا رایگان و در مقطع دانشگاهی نیز با صرف هزینه بسیار اندک میسر می باشد.
در آلمان تمامی کودکان حتی آنهایی که وضعیت اقامتی مشخصی ندارند، باید به مدرسه بروند و چنانچه پدر و مادری در زمینه تحصیل و رفتن فرزندان به مدرسه سهل انگاری نموده و یا مانع رفتن آنها به مدرسه شود مجرم محسوب می گردد و قانونا با او برخورد خواهد شد.
تمامی کودکان از ۶ سالگی مدرسه را شروع می کنند و از شنبه تا جمعه به مدرسه میروند. سیستم آموزشی آلمان به گونه ای تعریف شده است که کودکان در مقطع دبستان به صورت یکسان به فراگیری مبانی ابتدایی علوم مختلف می پردازند و پس از پایان این دوره برای انتخاب مقطع دبیرستان سه گزینه را پیش رو دارند که بر اساس مهارت های ذهنی و فردی و علایق شخص یکی از سیستمهای اموزشی را انتخاب و در آن ادامه تحصیل می دهند.

دروسی که در مدارس تدریس میشوند عبارتند از آلمانی ، ریاضی، زیست شناسی، تاریخ، جغرافی،علوم اجتماعی، موسیقی، شیمی، فیزیک، هنر، ورزش و علوم دینی(با انتخاب فرد مسیحیت، یهودیت، اسلام) و یا به جای دروس دینی، درس اخلاق تدریس می شود.

رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش طرفداران بسیاری دارد و کسانی که قصد دانشگاه رفتن را نداشته باشند، در هر رشته ای که مایل باشند می توانند دوره های کاملا تخصصی و حرفه ای را گذرانده و پس از اتمام دوره و یا در حین تکمیل دوره به عنوان متخصص و تکنسین در مکانهای مختلف جذب بازار کار گردند.

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. دانشگاه های آلمان با توجه به سطح کیفی و رایگان بودن آنها از پر طرفدارترین دانشگاه ها در سراسر جهان می باشند. دانشجویانی که واجد شرایط باشند معمولا مبلغی را نیز به عنوان کمک هزینه زندگی از دانشگاه دریافت می نمایند. البته این مطلب در مورد دانشجویانی صدق میکند که دارای اقامت آلمان باشند.

دبستان

دوره دبستان یا به اصلاح آلمانی  “Grundschule”  چهار ساله می باشد که در طی این چهار سال تمامی دروس ذکر شده به صورت عمومی و در سطح ابتدایی به تمامی کودکان آموزش داده میشود.بعد از اتمام دوره چهار ساله بر اساس ارزیابی معلم از توانایی ذهنی و میزان علاقه مندی کودک به دروس مختلف، یکی از سیستم های اموزشی در دوره بعدی به والدین پیشنهاد می شود.

به طور کلی سه گزینه پیش روی تمام دانش آموزان قرار دارد:

  1. Haupschule
  2. Realschule
  3. Gymnaasium

Haupschule : یا دبیرستان عمومی برای کلاسهای ۵ – ۹ می باشد.این نوع سیستم آموزشی برای کسانی در نظر گرفته شده است که از نظر علمی و آکادمیک در سطح پایینتری قرار دارند و بیشتر مایل هستند که در مشاغلی که احتیاج به تحصیلات آکادمیک ندارند مشغول به کار شوند.کسانی که از این دبیرستان فارغ التحصیل میشوند می توانند وارد یک محیط فنی و یا کارگاهی شوند و آموزش های تکمیلی جهت ورود به بازار کار را بگذرانند. همچنین میتوانند وارد Berufschule   شوند و تحصیلات تکمیلی به همراه گذراندن دوره های آموزشی مربوط به رشته یا شغلی معین را بگذرانند.

Realschule : یا مدرسه متوسطه از کلاس ۵ – ۱۰ ، به گونه ای از مدارس اطلاق می شود که دانش آموزان به روی دروس علوم پایه از جمله ریاضی و فیزیک،شیمی، ادبیات و زبان خارجی تمرکز بیشتری دارند.در این مدارس دو زبان خارجی که شامل انگلیسی و زبان دوم به انتخاب دانش آموز فرانسه، اسپانیایی و یا روسی تدریس می شود.دانش آموزانی که از این دبیرستان فارغ التحصیل میشوند میتوانند در مدارس حرفه آموزی و یا در صورت داشتن نمرات بالا برای پیش دانشگاهی ثبت نام کنند.

Gymnaasium : که به آن مدرسه گرامر نیز اطلاق میشود. از کلاس ۵ -۱۳ می باشد. این مدرسه سختترین سیستم آموزشی دبیرستانی آلمان است و دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل میکنند هدفشان در آینده تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی است. در این مدارس تمامی علوم در سطح بالایی به دانش آموزان تدریس می گردد و فراگیری دو زبان اجباریست. برای کسانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را داشته باشند زبان لاتین نیز اضافه می گردد. بعد از اتمام دوره ۱۳ ساله دانش آموزان در یک آزمون سراسری شرکت می نمایند که در صورت قبولی مدرک فارغ التحصیلی به آنها اهدا میگردد که متناسب با نمرات کسب کرده میتوانند در دانشگاه به اتخاب رشته بپردازند.

تحصیل در دانشگاههای آلمان

دانشگاههای آلمان از نظر کیفیتی در سطح بالایی قراردارند و رایگان بودن این دانشگاهها سبب گشته تا عده کثیری از دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کنند.

چنانچه دوره دبستان و دبیرستان و پیش دانشگاههی را در آلمان سپری کرده باشید میتوانید بر حسب نمرات نهایی خود و نسبت علاقه مندیتان به انتخاب رشته در یکی از دانشگاهها بپردازید و در صورت واجد شرایط بودن از نظر نمراتتان ثبت نام کنید.

دانشجویان خارجی میتوانند اقدم به معادل سازی مدرک تحصیلی خود نماییند ودر این صورت یا می بایست از مقطع کالج برای دوره لیسانس شروع کنند و یا در صورت قبولی مدرک تحصیلی اخذ شده در کشور خودشان در همان رشته مورد نظر و یا رشته های مشابه به ادامه تحصیل بپردازند.

چنانچه در دانشگاههی با زبان آلمانی خواهان ادامه تحصیل باشد گذراندن دوره های آموزشی زبان و اخذ مدرک TestDAF  و یا DSHH به منظور ورود به دانشگاه و ثبت نام الزامی است.

برای تحصیل در آلمان علاوه بر پذیرش دانشگاهی می بایست اقدام به اخذ ویزای دانشجویی نمایید که میتوان از همان کشور مبدا با مراجعه به سفارت ، تکمیل مدارک و طی کردن پروسه لازم  ویزای تحصیلی اخذ شود.

2 دیدگاه

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش عمومی داده نمی شود. وارد کردن تمامی موارد الزامیست.

هفده − 3 =