کافی است نگاهی به تاریخ باشکوه اسپانیا بیاندازید، از حضور اعراب در دوران اوج تمدن اسلامی که رونق اقتصادی اسپانیا را سرعت بخشید و فلسفه و علوم طبیعی را به این کشور وارد کرد گرفته تا سلطنت شکوهمندانه مسیحیان بر این کشور که پس از اخراج مسلمانان از منطقه مجددا آغاز شد.

در واقع فرقی نمی‌کند دوران حضور اعراب و مسلمانان باشد یا دوران حضور حکومت مسیحیان، در هر صورت آنچه از اسپانیا در حوزه مذهبی به جای مانده، اماکن تاریخی و باارزشی است که سبب شده اسپانیا جاذبه‌های مذهبی متعددی را در خود جای دهد. در ادامه شما را با نمونه‌هایی از کلیساها و مساجد مهم این کشور آشنا می‌کنیم.

کلیسای Mezquita of Cordoba

Mezquita of Cordoba

این کلیسا دارای ساختاری تاریخی و شگفت انگیز است که به قرن هفتم میلادی باز می‌گردد. در سال‌های حضور اعراب و مسلمانان در کشور اسپانیا، این کلیسا تبدیل به مسجد شد و پس از آن در قرن سیزدهم و با خروج مسلمانان، مجددا به مسیحیان واگذار گردید. از همین رو می‌توان گفت این کلیسا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که نمونه‌ای بارز از معماری اهالی شمال آفریقا به حساب می‌آید به طور مثال می‌توان به گنبدهای بلندی اشاره کرد که نشانی از این سبک معماری با خود به همراه دارد. همچنین در قرن 16 میلادی، شبستان کلیسای Mezquita طراحی و ساخته شد به همین دلیل می‌توان گفت این بنا به دلیل داشتن سبک‌های معماری گوناگون، هارمونی خوبی در بین مذاهب مختلف ایجاد کرده است.

معبد  Expiatori del Sagrat Cor

Expiatori del Sagrat Cor 2

معبد شگفت انگیز Expiatori del Sagrat Co به معنای کلیسای شفاعت آمیز قلب مقدس عیسی مسیح، در قله کوه Tibidabo شهر بارسلونا ساخته شده است و یکی از معابد جدید این کشور محسوب می‌شود که در سال 1950 ساخت آن به اتمام رسید. این کلیسای معروف کشور اسپانیا دارای سبک معماری رمانسک بوده و از سنگ ساخته شده است. یکی از مهمتری ویژگی‌های این کلیسا تزئینات داخلی آن است که همین امر  گردشگران بسیاری را به سمت آن جذب می‌کند.

کلیسای Basilica of Our Lady of the Pillar

این بنا یکی از معروفترین کلیساهایی است که در اسپانیا ساخته شده و سالانه میلیون‌ها بازدید کننده را به سوی خود جذب می‌کند. یکی از مهمترین دلایلی که سبب این شهرت شده، سبک معماری این کلیسا است که ترکیبی نامانوس از روکوکو، باروک و نئوکلاسیک به حساب می‌آید. همچنین دلیل دیگری که سبب شده این کلیسا مورد توجه قرار بگیرد، وجود نقاشی‌های فرانسیسکو در بخش داخلی آن می‌باشد.

کلیسای جامع سویل

این کلیسا که با نام کلیسای سنت مری نیز شناخته می‌شود، دارای ساختار گوتیک منحصر به فردی است که با عنوان بزرگترین کلیسای جهان نیز شناخته می‌شود. این کلیسا در قرن شانزدهم و در مرکز شهر سویل ساخته شده و مناره‌ها و تزئینات شگفت انگیز موجود در آن، سبب شهرتش گردیده است. همچنین این کلیسا محل نهاییت تدفین کریستوفر کلمب کاوشگر مشهور نیز می‌باشد.

کلیسای Sagrada Familia

کلیسای ساگاردا فامیلا که در شهر بارسلونا ساخته شده است، بدون شک یکی از مشهورترین کلیساهای موجود در این کشور بوده که توسط آنتونی گائودی ساخته شده است. البته باید بگوییم ساخت این کلیسا از سال 1882 آغاز و همچنان ادامه دارد. کلیسای ساگاردا فامیلا با بهره‌گیری از عناصر هنر مدرن ساخته و به یکی از محبوبترین مراکز توریستی کشور اسپانیا تبدیل شده است. بازدید این کلیسا برای عموم آزاد بوده از همین رو افراد به راحتی می‌توانند به بارسلونا رفته و خود را به این کلیسای زیبا برسانند.

سایر کلیساهایی که در کشور اسپانیا دارای شهرتی بسیار بوده و محبوبیت ویژه‌ای نیز میان گردشگران دارند، عبارتند از:

  • کلیسای جامع تولدو

  • کلیسای جامع بورگوس

  • کلیسای جامع Santiago de Compostela

همان طور که گفته شد اسپانیا کشوری است که علاوه بر کلیساهای متعدد، دارای مساجد ویژه‌ای است که دارای شهرتی جهانی هستند. از همین رو در ادامه متن شما را با 5 مسجد زیبا در کشور اسپانیا، آشنا کنیم:

مسجد قرطبه

مسجد جامع قرطبه که نام دیگر آن مثکیه است، در شهر قرطبه اسپانیا واقع شده و از زیباترین و بزرگترین مساجد موجود در آن منطقه است. از ویژگی‌های مهم آن تلفیق هنر معماری آندلسی با معماری اسلامی است که با ترکیبی از تزئینات شگفت انگیز خود، مسجدی کم نطیر در سراسر دنیا به شمار می‌رود. این مسجد در زمان خلافت امویان یعنی سال 92 هجری قمری ساخته شد که در ابتدا یک معبد و کلیسا بوده و در نهایت در زمان حکومت امویان به مسجد تبدیل شده است.

مسجد باب المردوم

مسجد باب المردوم یا نور المسیح در سال 390 هجری قمری بنا و در سال 1805 پس از اشغال مسیحیان از مسجد به کلیسا تبدیل شد. از مهمترین ویژگی‌های این مسجد می‌توان به نوع معماری آن اشاره کرد که ترکیبی از معماری مراکشی و اسپانیایی است.

مسجد المونستیر

مسجد المونستیر مانند مساجد نام‌برده دارای شگفتی‌های عجیب و غریب نیست اما در زمره مساجد روستایی بوده که از قرن 9 و 10 میلادی در اسپانیا باقی مانده است. این مسجد بر روی ویرانه‌های معبدی در قرن 5 میلادی ساخته شد و تاکنون معماری اسلامی و مراکشی خود را حفظ کرده است.

برج و مسجد الخیره

این مسجد نیز یکی از مساجد موجود در کشور اسپانیا بوده که در شهر سویل ساخته شده است. مهمترین ویژگی این مسجد ارتفاع 98 متری آن بوده که سبب شده این مسجد شهرت بسیاری به دست آورد.

قلعه و مسجد شریس در اندلس

این مسجد در زمان محمد ناصر موحدی و در سال 1211 میلادی ساخته شده است. مسجد شریس در دوره اسلامی به عنوان قلعه‌ای برای دفاع از حمله دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفت.