در یک کلام ، وقتی قصد مسافرت به کشورهای خارجی داریم، باید ویزا داشته باشیم. به طور کلی، برای کشوری مثل ایران برای همه‌‎ی کشورهای خارجی نیاز به تهیه ویزا هست. انواع ویزا با توجه به مقصدی که به آن سفر می‌کنیم و هدفی که برای سفر در نظر داریم، ممکن است متفاوت باشد. از نظر بازه‌ی زمانی، ویزاها به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. در این مقاله به بخش اول آشنایی با انواع ویزا، یعنی ویزای کوتاه‌مدت و انواع ویزای کوتاه‌مدت خواهیم پرداخت.

از معمول‌ترین انواع ویزاهای کوتاه‌مدت می‌توان به ویزای ترانزیت، ویزای کوتاه‌مدت، ویزای خصوصی، ویزای پزشکی، ویزای ورزشی و هنری،  ویزای آموزش زبان، ویزای زیارت، ویزای توریستی و ویزای کسب و کار و برخی ویزاهای مطالعاتی اشاره کرد.

ویزای کوتاه مدت و قابلیت تبدیل آن

برای آشنایی با انواع ویزای کوتاه مدت باید گفت ویزای کوتاه مدت برای اقامت‌های کوتاه در کشورهای مقصد استفاده می‌شود. این اقامت‌ها دارای محدودیت‌های کوتاه مدت‌اند و اغلب بیشتر از یک سال نیستند و زمانی کمتر از یک سال را شامل می‌شوند. اگر شما قصد داشته باشید بیشتر از زمان مورد نظر در کشور مقصد بمانید باید یکی از سه راه زیر را انتخاب کنید:

1- به صورت غیرقانونی در این کشور بمانید که درنهایت به ازای هر روز باید جریمه پرداخت کنید و قید گرفتن ویزای آن کشور را برای مدتی بزنید. میزان و نوع جریمه‌ی اعمال شده، به کشور و قوانین کشور مربوطه بستگی دارد.

2- ویزای کوتاه مدت خود را دوباره تمدید کنید و برای خود زمان بیشتری بخرید. این کار در بعضی کشورها به آسانی انجام می‌گیرد ولی در برخی کشورها با مشکلاتی همراه است و به آسانی امکان‌پذیر نیست.

3- ویزای کوتاه‌مدت خود را به انواع ویزای بلندمدت تبدیل کنید. در برخی از ویزاهای کوتاه‌مدت قابلیت تبدیل وجود دارد. ولی در برخی دیگر اصلاً این امکان وجود ندارد. برای مثال ویزای کوتاه‌مدت آموزش زبان در برخی کشورها به ویزای بلندمدت تحصیلی قابل تبدیل است. یا ویزای جستجوی کار، قابلیت تبدیل به ویزای کار را دارد.

ویزای ترانزیت

زمان این نوع از انواع ویزا بسیار محدود است. در اصل با اخذ این ویزا،  فقط اجازه عبور از این کشور برای رسیدن به مقصد مورد نظر به ویزا گیرنده داده می‌شود. زمان این ویزا از چند ساعت تا چند روز متفاوت است. این زمان به مسافت راه و شرایط سفر بستگی دارد. اکثر اوقات این ویزا برای کامیون داران بین‌المللی، رانندگان اتوبوس، قطار، هواپیما و خدمه و مهمان‌داران این وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود. حتی کشتی‌های ماهیگیری که به قصد ماهیگیری وارد آب‌های کشور همسایه می‌شوند از جمله کسانی هستند که باید این ویزا را تهیه کنند.

ویزای پزشکی یا ویزای درمانی

این نوع از انواع ویزا برای استفاده از تشخیص و درمان و امکانات کشور مقصد به فرد بیمار داده می‌شود. یک ویزای 90 روزه که برای انجام معالجات در نظر گرفته می‌شود. این ویزا برای بیماری‌هایی نظیر  تومورهای ثانویه، تومورهای بدخیم و جراحی‌های پیوندی که طبق نظر پزشک امکان معالجه در کشور مبدا وجود نداشته باشد صادر می‌شود. برای اخذ این نوع از انواع ویزا علاوه بر مدارک معمول باید دعوت­ نامه‌ای از سمت یک پزشک یا یک بیمارستان خصوصی در کشور مقصد داشته باشید. همچنین گواهی پزشکی که در داخل کشور به معالجه بیمار پرداخته باید همراه بیمار باشد. این گواهی شامل نوع بیماری و مدت آن، جراحی‌های انجام گرفته روی بیمار و داروها و دوز داروهای مصرفی است. آزمایش‌ها و سونو‌ها و رادیوگرافی‌ها و ام آر آی، سی‌تی‌اسکن و بیوپسی و … مربوط به بیمار نیز باید بر مدارک اضافه شده باشد.

برای اخذ ویزای پزشکی یا ویزای درمانی باید به کشور ویزا دهنده اثبات شود که بیمار از پس هزینه‌های درمانی بر خواهد آمد.

ویزای بازدید از اقوام

برای دید و بازدید از اقوام و آشنایان در کشور مقصد این نوع از انواع ویزا درخواست داده می‌شود. شبیه به ویزای توریستی است؛ ولی مدارک ارائه شده متفاوت است و زودتر با آن موافقت می‌شود.

ویزای توریستی

این ویزا که از پرطرفدارترین ویزاهاست، برای مقصد مسافرتی و گردشگری درخواست و ارائه داده می‌شود.

ویزای هنری و ورزشی

این نوع از انواع ویزا برای هنرمندان و ورزشکارانی که قصد حضور در مراسم‌هایی مثل المپیک و مسابقات و کنسرت‌ها و نمایش‌ها و جشنواره‌ها را دارند و حامی آنها صادر می‌شود. در این بین نوعی ویزا به نام ویزای تبادل فرهنگی نیز وجود دارد که در دسته‌ی همین ویزاها قرار می‌گیرد و برای شرکت در مراسمات تبادل فرهنگی به افراد واجد شرایط داده می‌شود.

ویزای آموزش زبان

برخی کشورها با ارائه ویزای کوتاه مدت برای افراد دیگر ملیت‌ها این شرایط را برای افراد محیا می‌کنند که در مدت زمان کوتاهی بتوانند زبان کشور مقصد را در همان کشور بیاموزند. دوره‌های آموزش زبان کشور سوئد از نمونه دوره­هایی هستند که با دادن ویزا این امکان را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کنند.

ویزای کسب و کار

ویزای کسب و کار یا همان ویزای تجارت از جمله انواع ویزای کوتاه مدتی است که برای انجام تجارت در کشور مقصد به تاجران ارائه می‌شود. به این نکته توجه کنید که برخلاف شباهت نامی این ویزا با ویزای اشتغال این دو ویزا از یک نوع نمی‌باشند و با هم تفاوت دارند.

ویزای زیارت

شبیه انواع ویزای توریستی است که برای مقصدهای مذهبی به زائرین داده می‌شود. گرفتن این ویزا از ویزای توریستی سریع‌تر و آسان‌تر است. بیشترین درخواست ویزای زیارتی متوجه کشور عربستان است و سالانه تعداد زیادی از مسافران با اخذ این ویزا برای شرکت در مراسم حج حضور پیدا می‌کنند.

در این بخش درباره آشنایی با انواع ویزا و انواع ویزای کوتاه مدت صحبت کردیم. امیدوارم این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. اگر اطلاعات درخواستی شما در این مقاله موجود نبود، بخش دوم این مقاله را در پست بعدی مطالعه کنید تا درباره ویزاهای مختلف اطلاعات جامعی کسب کنید.