این روزها بازار مهاجرت به کشورهای گوناگون حسابی داغ شده است و افراد به دلایل متعدد تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. عده‌ای در پی دریافت ویزای کاری هستند و عده‌ای با هدف ادامه تحصیل اقدام به دریافت ویزای تحصیلی می‌کنند اما آیا مهاجرت کردن به همین راحتی است؟ چطور می‌توان ویزای کاری کشوری چون اسپانیا را دریافت کرد؟ اسپانیا چه رشته‌های تخصصی را برای اقامت می‌پذیرد؟ اگر شما هم به فکر مهاجرت به کشور اسپانیا هستید و می‌خواهید با دریافت ویزای کاری، راهی این کشور شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مجوز کار و اقامت چیست؟

مجوز کار و همچنین اقامت به وسیله مقامات اداره کار کشور اسپانیا صادر می‌گردد که مطابق آن فرد اجازه دارد با توجه به قوانین و شرایط موجود، به این کشور مهاجرت کرده و تا سررسید زمان ویزای خود در اسپانیا اقامت داشته و کار کند. این مجوز تنها برای یک شغل به خصوص و یک فرد صادر می‌شود.

دریافت ویزای کاری اسپانیا برای غیر اروپاییان

ساکنین اتحادیه اروپا یا سوئیس بدون هیچ محدودیتی می‌توانند برای کار و زندگی به اسپانیا مهاجرت کنند اما آیا این شرایط برای غیر اروپاییان نیز امکان پذیر است؟ باید بگوییم خیر. مهاجرت کاری به اسپانیا برای غیر اروپاییان به این راحتی‌ها هم نیست و نیاز به دریافت ویزای کاری دارد.

چگونه می‌توان به عنوان یک کارمند یا کارگر در اسپانیا مشغول به کار شد؟

برای دریافت ویزای کار کشور اسپانیا باید مراحل زیر یک به یک طی شود:

·       مجوز کار دریافت کنید.

·       کار مورد نظر خود را بیابید.

·       تقاضای اجاره نامه (مجوز کار) از سوی کارفرما را ارائه دهید.

·       در این مرحله شغل مورد نظر شما به صورت عمومی آگهی داده می‌شود که در این بین اگر فردی از اتحادیه اروپا درخواست دریافت کار را نداشت، مجوز کار برای شما صادر می‌گردد.

·       پس از ارائه مجوز کار که با اجازه اقامت همراه می‌شود، می‌توانید جهت دریافت ویزای کاری اسپانیا درخواست کنید.

نکته مهم: مجوز کار در کشور اسپانیا تنها یک سال اعتبار دارد و پس از پایان یک سال در صورتی که شرایط لازم را داشته باشید، می‌توانید آن را تمدید کنید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کاری اسپانیا

جهت دریافت ویزای کار اسپانیا میبایست مدارک زیر را تهیه نمایید:

·       فرم تکمیل و امضا شده درخواست ویزا

·       عکس رنگی پرسنلی جدید

·       گذرنامه با اعتبار حداقل 120 روز به همراه کپی از تمامی صفحات آن

·       مدارک شناسایی

·       مجوز کار و اقامت صادره از سوی وزارت کار

  • کپی قرارداد کاری که به تایید اداره مهاجرت اسپانیا رسیده باشد.
  • گواهی عدم سوپیشینه کشوری که فرد حداقل پنج سال گذشته را در آنجا زندگی کرده باشد.
  • گواهی تاییدیه پزشکی قانونی مبنی بر این که متقاضی، بیماری خاصی نداشته و نیازی به قرنطینه ندارد.

نکته: ممکن است سرکنسولگری از شما مدارک بیشتری درخواست کند.

مهم‌ترین اصل هنگام دریافت ویزای کار اسپانیا

در گام نخست میبایست از سوی کارفرما دعوتنامه‌ای برای شما صادر شود تا بیان کند فردی در اسپانیا خواستار این است که با شما همکاری کند. اما چگونه می‌توان دعوتنامه کاری پیدا کرد؟

  • از طریق دنیای ارتباطات دوستان اسپانیایی پیدا کرده و از آنها کمک بخواهید.
  • رزومه‌ای مناسب به زبان اسپانیایی تهیه کنید و آن را برای کارفرمایان متعدد از طریق اینترنت ارسال نمایید.
  • زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و از آن به عنوان برگ برنده استفاده نمایید زیرا عموما مردم اسپانیا تنها به زبان مادری خود سخن می‌گویند به همین دلیل فردی با توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی برای کارفرمایان جذابیت دارد.

ویزای کار در اسپانیا

کدام کارفرمایان می‌توانند برای شما دعوتنامه ارسال کنند؟

باید بدانید تنها کارفرمایی می‌تواند برای شما دعوتنامه ارسال کند که پیش از این برای جذب نیروی خارجی به اداره مهاجرت اسپانیا درخواست داده باشد و همچنین این کارفرما باید به صورت قانونی در کشور اسپانیا فعالیت کند و کسب و کار وی دارای مجوزهای قانونی باشد.

چه شغل‌هایی در کشور اسپانیا مورد نیاز است؟

مهم‌ترین فرصت‌های شغلی در اسپانیا رشته‎هایی چون گردشگری، هتلداری، املاک و مستغلات، پزشکی، رسانه، روابط تجاری، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، زبان انگلیسی، آموزش دانشگاهی، حسابداری، آی تی و… هستند.

تسلط به زبان اسپانیایی تا چه میزان روند دریافت ویزای کاری را تسریع می‌بخشد؟

باید بگوییم همه چیز بستگی به این دارد که دعوتنامه شما برای چه شغلی نوشته شده باشد به این معنا که اگر شغل مورد نظر نیاز به آشنایی کامل شما به زبان اسپانیایی داشته باشد، شما ملزم به رعایت آن هستید اما اگر آن شغل نیازی به این امر نداشته باشد، شما نیز اجباری برای آگاهی به زبان اسپانیایی ندارید. هر چند بهتر است بدانید دانش زبان اسپانیایی می‌تواند یک امتیاز برای شما محسوب شده و روند دریافت ویزای کاری شما را تسریع ببخشد.

آیا به خانواده‌های شاغلین در اسپانیا نیز ویزا داده می‌شود؟

بسیاری از افراد این دغدغه را دارند که آیا می‌توانند خانواده خود را نیز با خود همراه سازند یا خیر، در پاسخ باید بگوییم بله. فردی که ویزای کاری اسپانیا را دریافت کرده باشد می‌تواند همسر و فرزندان خود را نیز با خود به اسپانیا ببرد و تا زمانی که ویزا دارد با آنها در این کشور اقامت داشته باشد.

نکته مهم دیگری که باید به آن تاکید کنیم این است که اعضای خانواده می‌توانند به شکل تمام وقت در اسپانیا مشغول به کار شوند و دیگر نیازی به اخذ اجازه کار ندارند.

آیا دریافت ویزای کار به معنی دریافت اقامت برای افراد است؟

باید بگوییم بله، اما نه اقامت دائم. در واقع فردی که دارای ویزای کار است می‌تواند تا زمان سررسید زمان آن بدون هیچ مشکلی در این کشور اقامت داشته باشد.