دیدنی های شهر باکو

 

شهر باکو که به شهر باد و آتش معروف است، پایتخت کشور آذربایجان می باشد و درکرانه غربی دریای خزر و در شبه جزیره آب شوران قرار دارد. این شهر زیبا با دیدنی های متعدد و جذابش که تلفیقی از مدرنیته و تاریخ هستند،سالانه هزاران نفر از هموطنانمان را بخود جذب میکند.

زمستانهای سرد با طوفانها و بادهای خشن این شهر سبب شده که بسیاری معتقدند باکو از نام کهن پارسی بادکوبه می آید. پارکهای ساحلی، برنامه های متعدد موسیقی و تئاتر و اپرا ،درختان سرو و زیتون ،کوچه پس کوچه های باریک و چایخانه هایشان، منظره حیرت انگیز برجهای شعله و آثار ثبت شده اش در یونسکو و…. فضایی دلنواز برای باکو پدید می آورند.

در ادامه با ما باشید تا با برخی از مناطق دیدنی این شهر زیبا آشنا شویم.

 

بلوار ساحلی باکو

بلوار باکو

بلوارساحلی باکو که به عنوان یک پارک ملی شناخته می شود وبه طول ۵/۳ کیلومتر در کنار دریای خزر امتداد یافته است، یکی از جاذبه های دیدنی شهر باکوست که به هیچ عنوان از دست نباید داد. مراکز مختلف تجاری و تفریحی ، رستورانها و کافه های دنج و زیبا و همچینن هوای تازه و ساحل دریای خزر این منطقه را به یکی از محبوبترین مناطق برای توریست ها و ساکنین این شهر تبدیل کرده است.

 

 

پارک مفاخر

پارک مفاخر

پارک مفاخر باکو آرامگاه بزرگان و مشاهیر و حتی بسیاری از سیاستمداران آذربایجان است و نامدارانی چون حیدر علی‌اف ، ابوالفضل ایلچی بیگ ، رشید بهبودوف و شوکت علی‌اکبروا در این مکان به خاک سپرده شده اند. یکی از جاذبه های این پارک این است که مجسمه های هر یک از این افراد بر سر قبورشان نصب گردیده است که زیباترین آنها مجسمه حیدر علی اف است، کسی که در استقلال آذربایجان نقش مهمی داشته است.

 

قلعه دختر

قلعه دختر

در مرکز شهر قدیمی ایچری باکو برجی ۲۹ متری با ۶ طبقه و ۱۶ متر عرض قرار دارد که به برج دختر یا قلعه دختر معروف است. این بنا با اشیا و تابلوهای گرانبهایش و همچنین روایت ها و داستانهای متعدد مربوط به آن در سال ۲۰۰۱ به ثبت آثار جهانی یونسکو رسید. این قلعه در روزگار کهن، نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آنجا می‌رفته‌اند و دانستانهای عجیب و غریبی که درباره اش گفته اند رد پای یک دختر شاه پریان دیده می شود.

 

ایچری شهر

ایچری شهر

ایچری شهر یا ارگ باکو از قدیمیترین بافت های این شهر است که در شمال غربی خلیج باکو قراردارد و به عنوان یکی از دیدنی ترین مناطق پایتخت در سال ۲۰۰۰ در شمار میراث فرهنگی تاریخی یونسکو قرار گرفت.

جالب است بدانید در این شهر تاریخی آثار متعددی مربوط به دوران ساسانی ، شیروانی ، عرب ، زرتشتی ، روسی و عثمانی وجود دارد و قدمت سکونت انسانها در این مکان به دوران پارینه سنگی باز میگردد. قلعه دختر ،کاخ شروان شاهان ، دروازه ی مراد، حمام ها و مساجد و کاروانسراهای متعدد از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه تاریخی ست.  باکو برای چندصد سال فقط همین بخش از شهر بوده و خانه های مسکونی بسیار کمی در بیرون از آن وجود داشته ، اما با ازدیاد جمعیت شهر به بیرون از این منطقه گسترش یافت و بعد از آن شهر ایچری به شهر قدیمی باکو معروف شد. پس اگر به باکو سفر کردید لذت دیدن بافت قدیمی و تاریخی این شهر کوچک و زیبا را از دست ندهید.