بطور کلی بانوانی که در طی دوران بارداری دچار عوارض خاصی می شوند و یا در معرض خطر زایمان زودرس هستند ممکن است با سفر کردن بوسیله  هواپیما شرایط نامساعدتری پیدا کنند. از جمله ی این عوارض در دوران بارداری که می بایست به آن توجه داشت عبارتند از: کم خونی، دیابت، فشار خون بالا و اختلالاتی مانند لختگی خون 

بنابراین، در صورت صدق هر یک از موارد ذکر شده بخصوص بعد از هفته ۳۶ بارداری حتماً قبل از سفر با هواپیما با پزشک خود مشاوره نموده و از وی  در این ارتباط سؤال کنید.

پرواز با هواپیما چه زمانی برای بارداران مناسب است؟

توصیه می شود که بانوان باردار، در صورت اضطرار و نیاز به استفاده از هواپیما، در هفته های ۱۴ الی ۲۸ بارداری از این وسیله مسافرتی استفاده  نمایند چرا که در این زمان کمترین احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس وجود دارد.

ترس بانوان باردار از بازرسی در فرودگاه

اغلب این نگرانی در بین بانوان باردار وجود دارد که آیا تجهیزات فلزی بازرسی برای جنین آن ها خطر دارد یا خیر. قابل توجه است که این وسایل و تجهیزات از اشعه ایکس یا (X-Rayy) استفاده نکرده و به هیچ عنوان خطری برای شما یا فرزند شما ندارند.

جلوگیری از لخته شدن خون

به منظور جلوگیری از لخته شدن خون در پرواز به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1.  در حین پرواز از لباس های راحت و گشاد استفاده کنید.
  2.  به منظور کمک به جریان مناسب تر خون از جهت پاها به سمت قلب و دستگاه تنفسی از جوراب های مخصوص واریس استفاده نمایید.
  3.  در حالت نشسته پاهای خود را به صورت صاف در زیر صندلی جلوی خود قرار داده و آن ها را روی هم نیاندازید.
  4.  در حین پرواز مایعات زیادی بنوشید.
  5.  در پروازهای طولانی از جای خود با احتیاط بلند شده و اندکی را ایستاده یا در راه روی هواپیما به کمک مهماندار پیاده روی نمایید.
  6.  در صورتی که امکان حرکت برای شما وجود ندارد پاهای خود را هر نیم ساعت یکبار خم کرده، قوزک پاهایتان را به جلو و عقب تکان داده و حرکات کششی انجام دهید.
  7.  در صورت امکان از سرمهماندار بخواهید تا صندلی با بیشترین فضا را در اختیار شما قرار دهد در غیر این صورت بهتر است از صندلی کنار راهرو استفاده نمایید.