حتما می‌دانید کشور اسپانیا یکی از قطب‌های بزرگ دنیا در مسیر جذب گردشگر به حساب می‌آید و سالانه سیل عظیمی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. طبیعت گردان، علاقه‌مندان به جشنواره‌های متعدد و مفرح، دوستداران ابنیه تاریخی و… همه و همه می‌توانند اسپانیا را مقصدی ارزشمند برای سفر خود بدانند و از حضور در آن احساس رضایت کنند اما در این بین باید نام شهری یا بهتر بگوییم جزیره‌ای را ببریم که مقصد اصلی بسیاری از گردشگرانی است که پای به خاک اسپانیا می‌گذارند. جزیره ایبیزا جزیره‌ای تاریخی و منحصر به فرد بوده و جذابیتی‌هایی بیش از یک جزیره عادی دارد. اگر می‌خواهید با تاریخچه جزیره ایبیزا اسپانیا آشنا شوید و ویژگی‌های جغرافیایی آن را بشناسید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.

با تاریخچه جزیره ایبیزا آشنا شوید

شهر یا همان جزیره ایبیزا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا محسوب شده و قدمت آن به حدود 600 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. مطابق بررسی‌های باستان شناسی، فنیقی‌ها در این سال وارد جزیره ایبیزا شده، زندگی خود را در آن آغاز کردند و پس از تشکیل سلطنت اجازه ورود یونانی‌ها را نیز به آن جزیره صادر نمودند.

این جزیره به دلیل تاریخی غنی، آثار باستانی فراوانی دارد که مربوط به حکومت فنیقی‌ها و دولت‌های حاکم پس از آن می‌شود که عبارتند از آسورس‌ها و کارتاج ها؛ البته لازم است بگوییم تحقیقات باستان شناسی ادعا می‌کنند که این شهر در دورانی، بخشی از امپراطوری روم باستان بوده که گذر زمان تغییرات بسیاری را در آن ایجاد کرده است. همچنین ایبیزا در مدتی تحت سلطه و فرمانروایی مسلمانانی بوده که پای به اروپا گذاشته بودند و بر اسپانیا سلطنت می‌کردند.

موقعیت جغرافیایی جزیره ایبیزا

جزیره ایبیزا که دارای صد هزار نفر سکنه به شکل دائمی است، در بخش جنوب شرقی اسپانیا واقع شده و قسمتی از مجمع الجزایر بالئارس محسوب می‌شود. این جزیره همراه با جزیره کناری خود یعنی فرمنترا، جزایر کاج مجمع الجزایر غربی را به وجود آورده‌اند. این جزیره که با طولی حدود 42 کیلومتری خود نمایی می‌کند، دارای دو شهر بزرگ به نام های سانت آنتونی دی پورت مانی در ساحل غربی و سانتا ایلاریا دس ریو در ساحل جنوب شرقی است. البته لازم است بگوییم شهر سانت آنتونی دی پورت مانی طرفداران بسیاری دارد که دلیل آن هم شب‌های سرزنده و همیشه روشن آن بوده که سبب شده است گردشگران بسیاری از سراسر جهان خود را به این منطقه برسانند تا هم از آب و هوای آن استفاده کنند و هم شب‌ها با گذراندن زمان خود در کنار ساحل و گوش دادن به موسیقی زنده، لحظاتی مفرح برای خود ایجاد نمایند.

ایبیزا جزیره صخره‌ای و دارای مساحتی بالغ بر ۵۷۲٫۵۶ کیلومتر مربع بوده که چندین منطقه و ساحل آن دارای شهرت جهانی است. برخی از این سواحل عبارتند از :

  • سن آنتونیو
  • کالا باسا
  • کالا کونتا

مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جزیره ایبیزای اسپانیا

این شهر دارای محصولات کشاورزی و پوشش گیاهی متنوعی است که می‌تواند افراد مختلف با سلایق گوناگون را به سوی خود جذب نماید. نمونه محصولات گیاهی شامل گندم و زیتون می‌شود که از شهرت بسیاری نیز برخوردار است. همچنین باید بدانید پوشش گیاهی کاج به تعداد فراوانی در این جزیره یافت می‌شود و به نوعی گیاه بومی این جزیره به حساب می‌آید.

طبیعت جزیره ایبیزا اسپانیا

جزیره ایبیزا دارای طبیعتی بکر است و زیبایی‌های بی‌همتایی دارد؛ برای نمونه می‌توان به کوهستان‌های بسیار زیبایی که در خط ساحلی شمالی و جنوب غربی قرار گرفته‌اند اشاره کرد که بلندترین قله آن به قله sa talia مشهور بوده و 475 متر بالاتر از سطح دریا است. باید بگوییم این بخش از جزیره یکی از دلایل اصلی جذب توریست محسوب می‌شود زیرا یکی از بهترین مکان‌ها برای ورزش صخره نوردی بوده و سبب شده صخره نوردان راهی این جزیره شوند و فرصت اکوتوریسم ایجاد گردد.

جزیره ایبیزا زیستگاه پرندگان متنوع و مارمولک‌ها است و به راحتی می‌توان انواع و اقسام آنها را در جزیره مشاهده کرد. البته جالب است بدانید جزیره ایبیزا هیچ جانور بزرگی ندارد و تمام جانواران موجود در آن به همین نمونه‌های نامبرده خلاصه می‌شوند از همین رو برخی از تالاب‌ها به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی و مهاجر شناسایی شده و مامنی برای آنها محسوب می‌شوند.

تفریحات گردشگران در جزیره ایبیزا

جزیره ایبیزا این امکان را به گردشگران می‌دهد تا در حوزه‌های متعدد و بر اساس سلایق شخصیشان، خود را سرگرم کنند و از حضور در این جزیره رضایت مورد نیازشان را کسب نمایند. وجود جشن‌های تاریخی و باستانی متعدد، موسیقی زنده، کنسرت‌های متعدد، جشن‌های ساحلی، کلاب‌های گوناگون، طبیعتی منحصر به فرد و بکر و… سبب شده است جزیره ایبیزا یکی از دلایل سفر گردشگران به اسپانیا محسوب گردد.

خواهر خوانده شهر ایبیزا کدام شهر است؟

حتما عنوان خواهر خواندگی برای شهرها را شنیده‌اید، اقدامی که از سوی سران دو کشور یا شهر برای ایجاد اتحاد و همبستگی انجام می‌گیرد و مقاصدی چون مقاصد انسان دوستانه و فرهنگی را پیگیری می‌کند. معمولا شهرهایی برای خواهر خواندگی انتخاب می‌شوند که در حوزه‌های گوناگونی با یکدیگر اشتراکاتی داشته باشند به طور مثال دو شهر تاریخی، دو شهر دانشگاهی، دو بندر و… به عنوان خواهر خوانده هم اعلام می‌شوند.

جزیره ایبیزا نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای چند خواهر خوانده است که عبارتند از: