از سال 1978، حکومت اسپانیا مبتنی بر یک نظام پارلمانی با یک سلسله قانون اساسی بوده که چیزی شبیه به سیستم حاکمیت در بریتانیا است. در این نظام حکومتی، پادشاه ریاست دولت را بر عهده دارد و به همین ترتیب، نماینده اسپانیا در سطح بین المللی است.

البته باید بگوییم قانون اساسی اسپانیا اقتدار پادشاه (و تمام سلطنت‌های آینده) را محدود به قدرت‌های تشریفاتی می‌کند. در واقع پادشاه اجازه دارد پیشنهاد کاندیداها برای خدمت به عنوان رئیس دولت را ارائه دهد، اما پیشنهاد وی باید توسط مجلس تأیید شود. اگر می‌خواهید با خاندان سلطنتی اسپانیا آشنا شوید، ما را در ادامه متن همراهی کنید.

پادشاه اسپانیا: دون خوان کارلوس اول

پادشاه خوان کارلوس حاکم فعلی اسپانیا است. او در تاریخ 5 ژانویه 1938 در رم به دنیا آمد. پدربزرگش، آلفونسو، تاج و تخت اسپانیا را رها و کل خانواده سلطنتی را به رم منتقل کرد. خوان کارلوس در سال 1948 برای تحصیل خود، به اسپانیا بازگشت و در سال 1955 تحصیلاتش را در آکادمی‌های نظامی نیروی دریایی، ارتش و نیروی هوایی آغاز نمود. او در نهایت به عنوان خلبان نظامی شناخته شد و در 14 مه 1962، در آتن با Princess Sofia از یونان ازدواج کرد. در سال 1969 او به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب و درنهایت در 22 نوامبر 1975، پادشاه اسپانیا اعلام شد. وی در اولین سخنرانی خود به مردم اسپانیا گفت که آرزویش احیای دموکراسی است.

به مرور زمان و در 20 سال گذشته، شاه اسپانیا به یک فرد تاثیرگذار در جهان تبدیل شد تا جایی که می‌توان گفت حکومت اسپانیا در تمامی این سال‌ها نقش مهمی در امور جهانی ایفا کرده است.

پادشاه خوان کارلوس فردی علاقه‌مند به حوزه ورزشی است و در دو حوزه قایقرانی و اسکی نیز مهارت دارد.

ملکه سوفیا: Reina Doña Sofía

ملکه Sofía  در 2 نوامبر 1938 در آتن به عنوان نخستین دختر پادشاه پائول اول یونان متولد شد. در دوران جنگ جهانی دوم خانواده‎اش مجبور شدند از یونان فرار کنند. در سال 1960، او عضو غیرقانونی تیم قایقرانی یونان در المپیک رم بود. ملکه علاوه بر وظایف سلطنتی خود، زمان زیادی را برای فعالیت‌های اجتماعی و خیریه اختصاص می‌دهد. او رهبر بنیاد ملکه صوفیه است که به پناهندگان در بوسنی کمک می‌کند. او همچنین هیئت مدیره سلطنتی آموزش و پرورش و مراقبت افراد معلول را بر عهده دارد.

شاهزاده: فلیپه خوان پابلو آلفونسو

شاهزاده آستوریاس سومین فرزند پادشاه خوان کارلوس و ملکه سوفیا است. او در 30 ژانویه 1968 متولد شد که باید گفت نام کامل او فلیپه خوان پابلو آلفونسو است و عنوان سلطنتی شاهزاده آستوریاس را به خود اختصاص داده است. زمانی که وی در 30 ژانویه 1986، 18 ساله شد و سوگند به وفاداری به قانون اساسی و پادشاه را خواند، به عنوان جانشین پدر خود برای پادشاهی اسپانیا معرفی گشت. او مانند پدرش وقت خود را در آکادمی‌های نظامی ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی سپری کرد و همچنین توانست مانند پدرش به یک خلبان نظامی تبدیل شد.

در سال 1993، شاهزاده مدرک کارشناسی را از دانشگاه مادرید و در سال 1995 مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه جورج تاون را دریافت کرد. همچنین باید تاکید کنیم او عضو تیم المپیک اسپانیایی در سال 1992 بود. سایر علاقه مندی‌های وی شامل اسکی و موتور سیکلت می‌شود.

شاهزاده در 22 می 2004  با لتینیا اورتیز که سابقه خبرنگاری داشت، ازدواج کرد. همسر وی در 15 سپتامبر 1972 در Oviedo متولد شد و در حالی که از خون سلطنتی نبود، توانست کنار شاهزاده قرار بگیرد.

شاهزاده: آلتزا رئال لاو دونا النا

شاهزاده خانم النا بزرگترین فرزند پادشاه خوان کارلوس و ملکه صوفیه است. او در حال حاضر در کنار تاج و تخت برادرش قرار دارد. شاهزاده که در 20 دسامبر 1963 متولد شد، نام النا ماریا، ایزابل، دومینیکا سیلوس د بورن و گرتیارا به خود گرفت. وی در سال 1986 به عنوان یک معلم انگلیسی، مشغول به کار شد و در 18 مارس 1995، ازدواج کرد. پسر شاهزاده در سال 1998 و دخترش ویکتوریا در سال 2000 متولد شدند.

به عنوان بخشی از وظایف سلطنتی شاهزاده النا در سال‌های گذشته سفرهای رسمی خود را به چندین کشور از جمله ژاپن و آرژانتین انجام داده است. او همچنین رئیس جمهور افتخاری المپیک ویژه اسپانیا است و علاقه زیادی به رفاه کودکان دارد.

Excelentísimo Señor Don Jaime de Marichalar

همسر شاهزاده النا در سال 1963 در Pamploma متولد شد. او در سال 1987 در پاریس با شاهزاده النا آشنا شد و پس از مدتی با وی ازدواج کرد. او و شاهزاده النا در مادرید زندگی می‌کنند در حالی که وی در سیستم بانکداری مشغول به کار است.

شاهزاده: آلتزا رئال دوا کریستینا

شاهزاده کریستینا فرزند دوم پادشاه خوان کارلوس و ملکه صوفیه است. او در 13 ژوئن 1965 متولد شد و در حال حاضر پنجمین فرد در کنار تخت اسپانیایی محسوب می‌شود. وی در سال 1989 از دانشگاه مادرید فارغ التحصیل شد و مدرک لیسانس در رشته سیاست خود را دریافت کرد. همچنین شاهزاده در سال 1990 از دانشگاه نیویورک با مدرک کارشناسی ارشد روابط بین المللی فارغ التحصیل شد در حالی که در شهر نیویورک با سازمان ملل متحد کار می‌کرد. شاهزاده در 4 اکتبر 1997، در بارسلونا، جایی که او و خانواده‌اش زندگی می‌کنند، ازدواج کرد.

پسر اول شاهزاده به نام خوان در سال 1999، پسرش دومش به نام پابلو در سال 2000 و پسر سومش به نام میگل در سال 2002 متولد شدند. او رئیس افتخاری کمیته اسپانیایی یونسکو (بخشی از سازمان ملل) است و همچنین ریاست سازمان معلولان ذهنی را نیز برعهده دارد. او شخصا با افراد معلول مشغول به کار شده است تا آنها را به نحوی آموزش دهد که بتوانند سفر کنند.