یکی از مهمترین نگرانی‌هایی که بسیاری از گردشگران با آن رو به رو هستند، نحوه حمل و نقل درون شهری است که قصد سفر به آن را دارند. این که آیا آن شهر مترو دارد و امکان استفاده از اتوبوس برای گردشگران میسر است یا خیر، امری بسیار مهم در کاهش هزینه‌های سفر برای گردشگران محسوب می‌شود، از همین رو تصمیم گرفتیم در این گزارش اطلاعاتی دقیق در خصوص سیستم حمل و نقل درون شهری مادرید ارائه دهیم تا اگر قصد سفر به این شهر توریستی را دارید، خیالتان بابت چگونگی رفت و آمد درون شهری راحت باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با متروی شهر مادرید

شهر مادرید سومین متروی بزرگ جهان را دارد و شرکت متروی این شهر ظرف مدت چهار سال با نوسازی آن، توانسته راحت‌ترین و ارزان‌ترین سیستم حمل و نقل شهری را ایجاد نماید. طرح نوسازی که در سال 2003 آغاز شد، توانست 34 ایستگاه، 17 خط و نزدیک به 44 کیلومتر به خط متروی مادرید اضاقه کند و آن را به 317 کیلومتر برساند. از همین رو می‌توان گفت اگر تصمیم دارید در حین سفر به شهر مادرید از هزینه‌های خود بکاهید، بهتر است با حمل و نقل عمومی به ویژه با استفاده از مترو در شهر تردد کنید و به آسانی خود را از بخشی به بخشی دیگر برسانید.

همچنین لازم است بدانید طراحی خطوط متروی شهر مادرید به گونه‌ای انجام گرفته است که امکان ارتباط با قطارهای حومه که به آنها “سرکانیاس” گفته می‌شود را دارند و شما می‌توانید به راحتی با استفاده از مترو در حومه شهر مادرید نیز تردد کرده و از شهر خارج شوید. در واقع قطارهای سرکانیاس، مادرید را به شهرهای دیگر متصل می‌کنند و شما برای سفر به آن شهرها نیازی نیست از مترو خارج شوید و خود را به قطارهای بین شهری برسانید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های متروی شهر مادرید این است که شما می‌توانید هنگام ورود به این شهر یعنی از همان فرودگاه، از مترو استفاده کرده و خود را از هزینه‌های سرسام‌آور تاکسی خلاص کنید. شما پس از خروج از هواپیما می‌توانید با پرداخت عوارض یک یورویی، بلیت مترو تهیه کرده و خود را به هر بخشی از مادرید که می‌خواهید، برسانید. این خط مترو که از فرودگاه آغاز می‌شود، خط 8 متروی مادرید بوده و امکان تحویل چمدان‌های مسافران را نیز میسر می‌سازد. همچنین تمامی قطارهای خط 8 مترو به صفحه نمایش اعلام زمان پروازها در فرودگاه مجهز شده تا مسافران در جریان حرکت و زمان و مکان هواپیماها قرار بگیرند.

در ایستگاه‌های متروی مادرید امکانات متعددی را به مسافران ارائه می‌شود که نمونه‌هایی از آنها عبارتند از:

  • فروشگاه‌
  • بازارچه‌
  • نمایشگاه‌ هنری
  • کنسرت‌ موسیقی
  • کتابخانه
  • و…

بلیت‌های مترو مادرید

بلیت ساده متروی مادرید که در تمامی خطوط آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک بلیت دیجیتالی یک یورویی است که تنها در فرودگاه میبایست یک یوروی دیگر به عنوان عوارض پرداخت کنید. همچنین بلیت 10 سفره و ماهانه متروی مادرید، یکی دیگر از نمونه‌های بلیت مترو در این شهر است که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، یکی از آنها را تهیه نمایید. لازم است بدانید هزینه‌ای که برای این بلیت‌ها پرداخت می‌کنید، کمتر از بلیت‌های یک بار مصرف یا همان یک یورویی است. بلیت مترو مادرید را می‌توانید از مراکز زیر تهیه نمایید:

  • از دفاتر يا کيوسک‌های فروش بليط در ايستگاه‌های مترو
  • دستگاه‌های مخصوص فروش
  • از روزنامه فروشي‌های سراسر مادريد

آشنایی با سیستم اتوبوسرانی شهر مادرید

خطوط اتوبوسرانی شهر مادرید نیز گستردگی بسیاری دارد و شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. شما برای استفاده از این اتوبوس‌ها سه راه برای پرداخت هزینه دارید، هم می‌توانید هزینه را به صورت نقدی پرداخت کنید، هم می‌توانید بلیت یک بار مصرف خود را در دستگاهی که کنار راننده است بیندازید و هم اگر کارت شارژ بلیت دارید، آن را مقابل دستگاه گرفته تا از حسابتان کم شود. شهر مادرید با دارا بودن بیش از 450 خط اتوبوسرانی، یکی از موفق‌ترین سیستم‌های حمل و نقل در این زمینه را دارد و گردشگران و ساکنان این شهر به راحتی می‌توانند در مادرید تردد کنند. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که باید به آن اشاره کرد این بوده که میانگین سن اتوبوس‌های حمل و نقل در شهر مادرید 4،9 است به این معنا که اتوبوس‌های قدیمی و فرسودی هیچ جایی در این سیستم ندارند از همین رو امنیت مسافران کاملا تامین می‌گردد.

باید تاکید کنیم که هزینه بلیت اتوبوس در شهر مادرید با بلیت مترو برابری می‌کند اما با این تفاوت که ممکن است شما برای رسیدن به مقصد، چند نوبت اتوبوس خود را تغییر دهیم و مجبور باشید برای هر سری بلیت ارائه دهید در حالی که در مترو، شما هر تعداد قطار عوض کنید، تنها همان هزینه بلیت اولیه را پرداخت خواهید کرد.

با تاکسی‌های شهر مادرید آشنا شوید

شهر مادرید دارای بیش از 1600 تاکسی است که شما به عنوان گردشگر به راحتی می‌توانید آنها را پیدا کنید. در واقع از هر 10 اتومبیل موجود در خیابان‌های مادرید، یکی از آنها تاکسی است که همین امر سبب شده رفت و آمد در این شهر به آسانی صورت بگیرد. عموما تاکسی‌های شهر مادرید سفید رنگ با یک خط مورب قرمز بر روی درب جلویی هستند و یک چراغ سبز بر روی سقف خود حمل می‌کنند که هر زمان روشن بود نشان می‌دهد که تاکسی خالی بوده و آماده کرایه کردن است.

هزینه تاکسی در مادرید

هزینه اولیه تاکسی در شهر مادرید به همان گام نخست یعنی سوار شدن باز می‌گردد که 1.85 یورو است، البته در روزهای تعطیل و 10 شب تا 6 صبح این هزینه به 2.9 یورو افزایش میابد. هزینه‌های دیگر تاکسی عبارتند از:

  • هر چمدان 0.31 یورو
  • سگ‌ها 0.9 یورو
  • مسیرهای فرودگاهی 50 یورو

در پایان

در انتها باید بگوییم اگر قصد سفر به مادرید را دارید و می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه جویی داشته باشید، بهتر است حمل و نقل عمومی را انتخاب کرده و از کرایه کردن تاکسی خودداری نمایید.