اماکن تاریخی منحصر به فرد، معماری ویژه، موزه‌های تکرار نشدنی، پارک‌های خیره کننده و مواردی از این دست سبب شده شهر مادرید به یکی از قطب‌های گردشگری در دنیا تبدیل شود؛ از همین رو تصمیم گرفتیم شما را با ده نمونه از مهمترین جاذبه‌های این شهر آشنا کنیم تا در صورت سفر به مادرید، حتما از آنها دیدن نمایید.

1)موزه پرادو

موزه پرادو

این موزه یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر مادرید بوده تا جایی که در جهان جایگاهی ویژه برای آن قائل هستند و گاه آن را رقیبی جدی برای موزه لوور پاریس می‌دانند. این موزه با 5000 نقاشی از قرن 12 تا اوایل قرن 19، گنجینه‌ای از این هنر را به نمایش می‌گذارد که البته باید بگوییم تماشای تمامی این نقاشی‌ها می‌تواند سبب کسالت بازدید کننده‌ها شود اما می‌توان با انتخاب مسیر نقاشی‌ها، به سمت آثاری خاص پیش رفت. یکی از معروف‌ترین آثار موجود در این مسیر، تابلوی «ندیمه‌ها» است که یک نقاشی بی‌نظیر از خاندان سلطنتی فیلیپ جهارم در سال 1656 را به نمایش می‌گذارد.

2) کاخ سلطنتی

کاخ سلطنتی

حتما نام کاخ ورسای را شنیده‌اید، باید بگوییم عده‌ای کاخ سلطنتی مادرید را نسخه‌ای اسپانیایی از کاخ ورسای دانسته و زیبایی آنها را برابر می‌پندارند. مجموعه کاخ سلطنتی با وجود باغات سرسبز، ساختمانی از سنگ گرانیت و کولمنار سفید و… شهرتی جهانی به دست آورده و گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب نموده است. این کاخ در قرن 18 میلادی به فرمان فیلیپ پنجم ساخته شده و با دارا بودن تزئیناتی منحصر به فرد، خود را به عنوان یکی از نمادهای شهر مادرید معرفی کرده است. از طرف دیگر یکی از معروفترین اتاق‌های این کاخ، اتاق پادشاه چالز سوم بوده که به دلیل نوع معماری آن، لقب زیباترین اتاق کاخ را دارد. همچنین باید به نقاشی‌هایی از از وِلاسکِز، گویا، روبَنس، اِل گرِکو و کاراواجو اشاره کرد که ارزش این کاخ را صد چندان می‌کنند.

3) دروازه خورشید

دروازه خورشید نام محلی است که علامت خورشید بر روی دروازه قدیمی شهر نقش بسته و از قدیم الایام آنجا قرار داشته است. یکی از مهمترین ویژگی‌های این میدان بزرگ شهر مادرید این بوده که با طلوع خورشید همتراز بوده و از سویی دیگر شاهد صحنه‌های بسیار مهم تاریخی همچون مقاومت در برابر اشغالگران با رهبری ناپلئون در سال 1808 بوده است. دروازه خورشید محلی مناسب برای گشت و گذار و تفریخ محسوب می‌شود و با وجود کافه‌ها و مغازه‌های گونان، منطقه‌ای سرزنده و شاداب به حساب می‌آید.

4) پارک بوئِن رِتیرو

پارک بوئن ریترو

این پارک 120 هکتاری که در قرن 17 ساخته شده است، با مناظری منحصر به فرد، مسیرهایی زیبا در میان درختان، سکوت و آرامشی وصف ناشدنی، گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند. باغ گل سرخ، باغ فرانسوی، استخر مرکزی، کاخ گریستال، کافه‌های رو باز، رصدخانه و… مواردی هستند که می‌توان در این پارک مشاهده کرد و از دیدن آنها لذت برد.

5) موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی

این موزه پس از موزه پرادو، مهمترین موزه شهر مادرید به حساب می‌آید که با دستور ملکه ایزابلای دوم در سال 1867 تاسیس شد و امروزه از صنایع دستی ماقبل تاریخ تا قرن 19 نگهداری می‌کند.  این موزه دارای نمایشگاه‌های متعددی است که نمونه‌های آنها عبارتند از نمایشگاه‌ یافته‌های باستان‌شناسی، قوم نگاری، هنرهای تزئینی باستانی و سکه‌های قدیمی. همچنین نمایشگاه دائمی موزه باستان شناسی از مومیایی مصری گرفته تا یافته‌های باستان شناسی اسلامی را در برمی‌گیرد.

6) کلیسای سن فرانسیسکو

کلیسای سان فرانسیسکو

این کلیسا که در سال 1761 برای راهبان فرانسیسکو ساخته شد، با معماری خارق العاده خود سبب جذب بسیار از گردشگران شده است. فضای داخلی با معماری منحصر به فرد و همچنین گنبد زیبای آن، شهرتی جهانی به کلیسا بخشیده و از طرف دیگر نقاشی‌هایی از گویا، ولاسکز و مائِیا جذابیت این کلیسا را صد چندان کرده است.

7) فواره سیبِلِس

این فواره یادمان اصلی شهر مادرید محسوب می‌شود و در یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های این شهر قرار گرفته است. این فواره توسط فرانسیسکو گوتیِرِزو روبرتو میتچل طراحی شده و نمادی از الهه رومی نشسته بر ارابه شیر را به نمایش در می‌آورد.

8) موزه سورویا

این موزه یکی از جذاب‌ترین اماکن گردشگری در شهر مادرید است. در واقع موزه سورویا وقف آثار مشهورترین نقاش سبک امپرسیونیست اسپانیا یعنی یواکین سورویا شده و سالانه هزاران هزار نفر را برای بازدید به مادرید اسپانیا می‌کشاند. علاوه بر آثار هنری که در آن به نمایش درمی‌آید، سبک معماری ساختمان که با کاشی کاری اندلسی تزئین شده است، طرفداران بسیاری دارد.

9) پلازا مایور

این میدان در سال‌های 1596 الی 1621 ساخته و با ویژگی‌های شگفت انگیز خود، مکانی برای گشت و گذار مردم مادرید به حساب می‌آید. این میدان مستطیل شکل که دور تا دور آن را ساختمان‌های مسکونی در برگرفته‌اند، از لوکس‌ترین میدان‌های شهر مادرید به حساب می‌آید و با وجود کافه‌ها و رستوران‌های متنوع، مکانی برای گردش و تفریح محسوب می‌شود. یکی از زیبایی‌های این میدان، وجود مجسمه برنزی از پادشاه فیلیپ سوم بوده که بر اسبی سوار است.

10) موزه هنرهای تجسمی

این موزه معروف شهر مادرید اسپانیا، دیدی اجمالی به هنر در قاره اروپا از قرن 12 تا قرن 19 داشته و با نزدیک به 1000 اثر از دوره‌های رنسانس، باروک، روکوکو، رمانتیسیسم، امپرسیونیسم، فوویسم، اکسپرسیونیسم و… نام خود را در بین معروفترین موزه‌های جهانی جای داده است. از طرف دیگر این موزه گنجینه‌ای ارزشمند از نقاشی‌های آمریکایی قرن 19 را دارد که در میان آنها می‌توان به آثاری چون بشارت اِل گرکو، ونوس و کوپید اثر روبَنس، مسیح در میان پزشکان اثر دورر، رقصنده در لباس سبز اثر دگا و تابلوی وِسْنوت اثر ونگوگ اشاره کرد.