اسپانیا یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان است. صدها اثر تاریخی، اماکن جذاب هنری و تفریحی، طبیعت زیبا و فرهنگ خاص مردم اسپانیا باعث شده تا میلیون‌ها نفر مشتاقانه این کشور را برای مسافرت خود انتخاب کنند. علاقه سفر به اسپانیا در بین ما ایرانیان نیز فراوان است. اما به دلیل قرار گرفتن این کشور در قاره اروپا، شاید شرایط اخذ ویزای گردشگری کمی برای اتباع ایرانی پیچیده و دشوار باشد. به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب، یک راهنمای کامل درباره چگونگی دریافت ویزای گردشگری اسپانیا به شما ارائه دهیم تا مسیر دریافت ویزای شما را آسان‌تر شود.

ویزای گردشگری اسپانیا

 همان‌طور که میدانید کشور اسپانیا در قاره اروپا واقع‌ شده است. اتباع غیر اروپایی برای سفر به هرکدام از کشورهای این قاره باید ویزای شینگن دریافت کنند. ویزای تفریحی اسپانیا به افرادی تعلق می‌گیرد که فقط با قصد گردشگری و برای مدت کوتاهی می‌خواهند به این کشور سفر کنند. اعتبار این ویزا بین 2 هفته تا 3 ماه است. برای دریافت ویزای گردشگری اسپانیا ، شما باید از طریق سفارت اسپانیا در تهران اقدام کنید، تا با طی مراحل زیر و ارائه مدارک لازم بتوانید ویزای شینگن را دریافت کنید.

 نشانی سفارت اسپانیا: تهران- دروس، بلوار شهرزاد، خیابان شادی، کوچه اول شرقی، شماره ۱۰
 تلفن: ۲۲۵۶۸۶۸۱ (۰۲۱)
 ساعت کاری: یکشنبه تا پنج‌شنبه ۸ صبح تا ۱۴: ۳۰ بعد از ظهر
 وب‌سایت سفارت: www.exteriores.gob.es

از کجا شروع کنیم؟

ابتدا باید شما 2 فرم که به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی است را برای درخواست ویزا پر کنید. در صورتی که متقاضی زیر 18 سال باشد باید فرم توسط والدین او امضا شوند. این برگه‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر دانلود کنید:

فرم درخواست ویزا (English Language)
فرم درخواست ویزا (Spanish Language)

پس از تحویل فرمها، روند برسی اولیه آنها در سفارت آغاز میشود و حدود 21 روز زمان نیاز دارد تا این برسی انجام شود. ممکن است که سفارت از شما مدارک دیگری نیز درخواست کند.

مدارک مورد نیاز ویزای گردشگری اسپانیا

اما قبل از اینکه برای دریافت ویزای گردشگری اسپانیا اقدام کنید لازم است، مدارکی را آماده داشته باشید تا هنگام مراجعه برای اخذ ویزا، آنها را به سفارت ارائه دهید. فهرست مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • داشتن گذرنامه معتبر که از تاریخ برگشت شما از سفر اسپانیا بیش از 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • سه قطعه عکس 3*4 رنگی با زمینه سفید باشد. عکس نباید در پاسپورت شما استفاده شده باشد و از زمان گرفتن آن کمتر از 3 ماه گذشته باشد.
  • اصل شناسنامه ( ترجمه تمامی صفحات آن به زبان اسپانیایی)
  • مدارک بانکی که نشان دهد تمکن مالی لازم برای این سفر را دارید: شما باید یک پرینت بانکی از 6 ماهه آخر گردش مالی حساب خود با سربرگ انگلیسی بانک و به صورت مهر شده از بانک دریافت کنید.
  • گواهی اشتغال کاری برای کارمندان + فیش حقوقی 6 ماه گذشته، جواز کسب برای مشاغل آزاد و مدارک دانشجویی برای دانشجویان
  • احتمالاً سند مالیت و ترجمه رسمی آن به زبان اسپانیایی
  • ارائه بلیط رفت و برگشت
  • ارائه مدارک رزرو هتل
  • بیمه نامه بین‌المللی سفر: بیمه مسافرتی درواقع به این دلیل است که کلیه هزینه‌های درمان شما را، در صورت بروز هر مشکل احتمالی تا سقف 30 هزار یورو متقبل شود. یا اگر شما به هر دلیلی توان مالی بازگشت به کشورتان را از دست دهید. دولت اسپانیا با استفاده از بیمه شما، هزینه بازگشتتان را فراهم خواهد کرد.

توجه داشته باشید که بهتر است از کلیه مدارک خود 2 کپی تهیه کنید. مدارکی مانند کارت ملی، فیش بانکی، شناسنامه و یا هر مدرک دیگری که به زبان فارسی است حتماً باید به زبان اسپانیایی ترجمه رسمی شده باشد. در ضمن اگر به صورت خانوادگی سفر می‌کنید باید برای هریک از اعضای خانواده فرم تهیه شود، همچنین تهیه مدارک یادشده برای همه اعضای خانواده الزامی است. اگر به هر دلیلی ویزا برای شما صادر نشود، کپی مدارک و هزینه ویزا را برگشت نخواهند داد.

 دعوت نامه

اما اگر شما دوست یا یکی از اقوامتان ساکن کشور اسپانیا باشد، می‌تواند دعوت نامه رسمی برای شما ارسال کند. داشتن دعوت‌نامه کمک می‌کند تا مراحل دریافت ویزا برای شما آسان‌تر شود. در صورت داشتن دعوت‌نامه‌ای که درآن قید شده باشد، شما در خانه فرد دعوت کننده اقامت خواهید داشت، دیگر نیاز به رزرو هتل ندارید. اما فرض کنیم که شما تمکن مالی لازم برای سفر به اسپانیا را در شرایط معمول ندارید. در این صورت فردی که برای شما دعوت‌نامه ارسال می‌کند می‌تواند درآن ذکر کند که هزینه شما بر عهده او خواهد بود. این کار کمک می‌کند تا احتمال دریافت ویزا برای چنین افرادی افزایش یابد.

زمان مورد نیاز صدور ویزا

متأسفانه سخت‌گیری در صدور ویزای شینگن برای متقاضیان ایرانی زیاد است، به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات و ناهماهنگی، حداقل 90 روز قبل از زمان سفرتان، برای دریافت ویزای اسپانیا اقدام کنید. هزینه درخواست ویزا نیز برای افراد بزرگ سال 60 یورو و برای فرزندان 6 تا 12 سال 35 یورو و کودکان زیر 6 سال رایگان است. این پول فقط به صورت نقدی درون سفارت دریافت می‌شود.

وقت مصاحبه

پس از ارائه فرم‌ها اولیه به سفارت یک وقت مصاحبه حضوری به شما داده خواهد شد. نکته مهمی که باید در مصاحبه حضوری بدانید این است که سعی کنید با لباس و ظاهری کاملاً موجه در سفارت حاضر شوید. هر سؤالی که از شما پرسیده می‌شود فقط حقیقت را بگویید. اضطراب نداشته باشید. اگر مسئول مصاحبه احساس کند که قصد شما از سفر چیزی به غیر از گردشگری است و یا فکر کند که شما به او دروغ می‌گویید ممکن است درخواست ویزای شما را به راحتی رد کند. پس کاملا خونسرد باشید و تمامی سوالات را صادقانه پاسخ دهید.