ارائه مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن و گرفت ویزای آن، برای خیلی‌ها استرس برانگیز و نگران‌کننده است. این فکر که چطور اقدام به درخواست ویزا کنند که دچار ریجکتی ویزا نشوند و کارشان را برای درخواست‌های بعدی سخت‌تر نکنند، ذهن افراد را درگیر به خود کرده است. چرا که وقتی با درخواست شما مبنی بر اخذ ویزا موافقت نشود، احتمال اینکه در دفعات بعدی نیز این اتفاق تکرار شود بیشتر خواهد بود. همچنین موفق شدن در گرفتن ویزای شنگن به منزله‌ی شانس بیشتر شما در درخواست‌های بعدی است.

چاره کار چیست؟ چاره کار اینجاست که مراحل درخواست ویزا و ارائه مدارک اخذ ویزای شنگن را بدون کمترین خطایی انجام دهید. اگر مشکلی در مدارکتان دارید که احساس می‌کنید یک نکته‌ی منفی محسوب می‌شود، قبل از درخواست در صدد رفع آن برآیید. در نهایت که تمام تلاشتان را کرده‌اید دلتان را به دریا بزنید و از ترس ریجکتی شدن ویزا، کار امروز را به فردا نیندازید. گاهی این ترس‌های بی‌مورد باعث می‌شوند شما از درخواستتان صرف‌نظر کنید و از آرزوی داشتن ویزای شنگن و سفر به کشورهای دلخواهتان دست بکشید. در صورتی که در مدارکتان ایرادی ندارید و با یک بار درخواست به خواسته‌تان خواهید رسید.

در این مقاله با شما هستیم که اطلاعات مفید و جامعی درباره مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن به شما ارائه دهیم.

مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن
  • فرم درخواست ویزای شنگن: این فرم را می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از سفارت مربوطه دریافت کنید و پر کنید. هنگام پر کردن فرم، این کار را با دقت انجام دهید. مشخص کردن اینکه می‌خواهید چند بار به منطقه شنگن ورود و خروج داشته باشید، در این فرم انجام می‌شود که باید در تعیین آن دقت کنید و با توجه به نیازتان آن را پر کنید. سفارت‌ها غیر جمعه و شنبه و برخی روزهای مشخص سال که جزو مناسبت‌های ملی آن کشور است، در بقیه روزها باز است و می‌توانید حضورا به سفارتی که می‌خواهید مراجعه کنید. همچنین به این نکته دقت داشته باشید که با وجود ویزای مشترک بین کشورهای محدوده‌ی شنگن، این فرم برای هر کشور متفاوت است. پس ابتدا فرم کشوری که قصد دارید سفرتان را از ورود به آن کشور شروع کنید، تهیه کنید.
  • کپی و ترجمه تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی: این کار را به‌وسیله دارالترجمه‌ها می‌توانید انجام دهید. تمامی مدارک ترجمه شده اعم از شناسنامه و کارت ملی باید مزین به مهر دادگستری باشند و بر مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن اضافه شود.
  • گذرنامه: از صفحات اول و صفحات دیگری که در گذشته ویزای شنگن خورده‌اند کپی تهیه کنید. همان‌طور که ذکر شد داشتن این ویزا در پاسپورت، یک شانس محسوب می‌شود. همچنین ارائه مدارکی مبنی بر داشتن ویزای کشورهای کانادا یا آمریکا یا انگلستان و استرالیا نیز در گرفتن ویزای شنگن تاثیرگذار است. نکته مهم دیگر در زمینه پاسپورت این است که پاسپورت باید حداقل شش ماه بعد از درخواست ویزای شنگن هم اعتبار داشته باشد.
  • عکس: سه قطعه عکس 3.5 در 4.5 لازم است که این عکس‌ها باید رنگی، تمام رخ همراه با زمینه سفید باشند. در ارسال عکس دقت کنید که عکس‌ها با ظاهر کنونی شما همخوانی کامل داشته باشند و بروز باشند. این عکس روی لیبل ویزای شنگن شما چاپ خواهد شد.
  • سند ملکی: اصل سند همراه با ترجمه آن باید ارائه شود که سند مربوطه به شخص برگردانده خواهد شد. سند باید به نام شخص متقاضی باشد و بر مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن اضافه شود.
  • مدارک شغلی: گواهی اشتغال به کار یا گواهی اشتغال به تحصیل معتبری که به امضای مدیرعامل یا رئیس دانشگاه رسیده باشد باید بر مدارک اخذ ویزای شنگن اضافه گردد. این گواهی باید شامل سمت شغلی، سابقه شغلی، حقوق شغلی و سابقه بیمه باشد. بد نیست بدانید این مدرک و مدرک شغلی و مدارک منابع مالی به این دلیل نیاز هستند که نشان دهند شما قصد ماندن در کشورهای محدوده شنگن را نخواهید داشت و دلایل و انگیزه کافی برای بازگشت به وطن را دارا هستید. اگر متقاضی خانم خانه‌دار یا فرزندان تحت تکلف پدر باشند، باید مدارک منابع مالی و شغلی همسر یا پدر را ارائه دهند.
  • منابع مالی: منظور گردش سه ماهه آخر و موجودی حساب شماست. این مدرک باید به صورت ترجمه تهیه شده و به امضای رئیس بانک رسیده باشد و بر مدارک اخذ ویزای شنگن گذاشته شود.
  • بلیط پرواز دوطرفه کشور مقصد: بنابر سیاست‌های سفارت، ممکن است رزرو بلیط کافی باشد. ولی در بعضی موارد بلیط باید خریده شده باشد. درباره این مورد از سفارت مربوطه اطلاع کسب کنید. هنگام رزرو به این نکته توجه کنید که اگر با ویزای شنگن شما موافقت شود، این ویزا از تاریخ بلیط پرواز رفت، شروع خواهد شد.
  • بیمه مسافرتی: این بیمه باید بیمه‌ی کامل و معتبری باشد که 30 هزار یورو برای هر نفر را پوشش دهد و در کشورهای محدوده شنگن نیز معتبر باشد. این بیمه برای هزینه‌های درمانی و پزشکی فرد متقاضی در کشور مقصد و همچنین بازگشت شخص به وطن با مراقبت‌های پزشکی خواهد بود. این بیمه باید مدت اعتباری تا پایان زمان ویزای شنگن شما داشته باشد. شخص دعوت‌کننده از شما نیز قادر به تهیه این بیمه در کشور مقصد خواهد بود. شما باید مدارک بیمه را از شخص دعوت‌کننده دریافت کرده و روی مدارک خود قرار دهید.
  • واچر یا رزرو هتل: در صورتی که شما بدون دعوت به کشور مقصد مسافرت می‌کنید، باید برای کل مدتی اقامتتان ( مطابق با تاریخ‌های بلیط رفت و برگشت) در هتلی، اتاق رزرو کنید. این رزرو باید به قدر کافی معتبر باشد ولی نگران نباشید. چرا که در این مرحله، شما تنها هزینه رزرو هتل را پرداخت خواهید کرد، نه هزینه اقامتتان را.
  • دعوت‌نامه: در صورتی که دعوت‌نامه دارید باید اصل این دعوت‌نامه را روی مدارک خود قرار دهید. همچنین مدارکی که نشان‌دهنده رابطه شخص دعوت‌کننده و شخص متقاضی باشد، بسیار مفید خواهد بود. اگر نسبت فامیلی ندارید و این دعوت‌نامه از جانب دوست شما برایتان ارسال شده، پیشینه‌ای از ایمیل،‌ چت و عکس‌های یادگاری در برهه‌های زمانی مختلف نیز ارائه دهید. ضمیمه کردن عکس، چه برای نسبت‌های فامیلی و چه نسبت‌های دوستی، در موافقت با ویزای شنگن بی‌تاثیر نیست.
  • رضایت‌نامه: برای مواقعی که هر دو والد فرزند در سفر با ویزای شنگن همراه او نیستند.
  • نکته نهایی‌ای که در انتها باید به این اشاره کرد این است که داشتن ویزای شنگن، به منزله تضمین کردن ورود شما به محدوده شنگن نخواهد بود. داشتن این ویزا، فاکتور کلی‌ای برای ورود است. هر کشور با توجه به شرایط زمانی خاص و شرایط ویژه‌ فرد می‌تواند مانع ورود شخص به خاک کشورش شود.