آژانس هواپیمایی ملیکاسیرآژانس هواپیمایی ملیکاسیر
رمز عبور را فراموش کرده اید؟

زندگی در آلمان

زندگی در آلمان

زندگی در آلمان

جهت زندگی در آلمان باید به این نکته توجه داشت که آلمان به عنوان یکی از پیشرفته ترین و ثروتمندترین کشورهای اروپا محسوب می شود وبا صنعت و اقتصاد قوی خود در اتحادیه اروپا نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین جمهوری فدرال آلمان بنیانگذار اتحادیه اروپا و یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج می باشد.
زندگی در آلمان را می توان از جنبه ها و دیدگاه های گوناگون مورد بررسی قرار داد. در این مطلب سعی کرده ایم به مهمترین و شاخصترین فاکتورهایی بپردازیم که آگاهی از آنها برای زندگی در آلمان بسیار مفید می باشد.
پیش از مهاجرت به هر کشوری آنچه که بیش از همه چیز باید مد نظر داشته باشید، هدف و توقعات شما از زندگی در کشور مورد نظر است، چنانچه از شرایط زندگی در آن کشور آگاهی کامل داشته باشید، می توانید با توجه به خواسته و برنامه هایتان در آینده بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

 

هزینه های زندگی در آلمان

آلمان یکی از پیشرته ترین کشورهای دنیا و اروپا به شمار می آید که هر ساله تعدادی از شهر های آن به عنوان بهترین و با کیفیت ترین شهرها برای زندگی در آمارگیری جهانی مطرح می شوند.
از آنجایی که زیر ساخت های شهری و اجتماعی در این کشور از استاندار بالایی برخوردار هستند، لذا بهره مندی شهروندان نیز از این خدمات و امکانات با کیفیت بالایی است.
زندگی در آلمان از نظر کیفی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از سطح خوب و مطلوبی برخوردار است. از سیستم حمل و نقل شهری گرفته تا جاده ها، اتوبان ها، فرودگاهها و قطارهای بین شهری تا خدمات اجتماعی و عمومی و حقوق شهروندی، همگی به گونه ای تعریف و ساخته شده ااند که تمامی شهروندان با صرف هزینه ای مناسب یا رایگان می توانند از بهترین امکانات و خدمات بهره مند گردند.
اگر به دنبال زندگی ساده اما با کیفیت و آرامش هستید، زندگی در آلمان می تواند برای شما و فرزندانتان گزینه مناسبی باشد. البته شایان ذکر است که در فرهنگ این کشور و زندگی مردمانش تجمل و لوکس گرایی جایی ندارد و بیشتر از ظواهر به کیفیت و کارایی هر چیز اهمیت داده می شود.
هزینه های زندگی در آلمان اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و …….. به گونه ای تعریف گشته است که هر فرد با کار و درآمد متوسط می تواند زندگی نسبتا خوبی را داشته باشد و تمامی نیاز هاش را به راحتی برآورده سازد. به طور کلی ساختار اجتماعی و برنامه ریزی در کشور آلمان به گونه ای می باشد که عموم اقشار جامعه از زندگی متوسط و رفاه نسبی برخوردار باشند و هیچ شهروندی برای برآوردن نیاز های اولیه زندگی دچار سختی و آسیب نشود.

بیمه در آلمان

بیمه در آلمان

از آنجایی که بیمه درمانی برای همه افراد اجباری است، لذا چنانچه شما کارمند، کارگر و ……. باشید به طور اتوماتیک از حقوقتان و از کارفرما بابت بیمه هزینه دریافت می گردد. و چنانچه کارفرما باشید می بایست شخصا بیمه را پرداخت نمایید.
به عبارت دیگر هر فردی با هرشغلی الزاما باید بیمه داشته باشد و در صورت شاغل نبودن فرد و دریافت حقوق بیکاری از دولت ، بیمه شخص مورد نظر از طریق دولت پرداخت می گردد.
در صورت داشتن بیمه، کلیه خدمات درمانی از قبیل ویزیت پزشک، آزمایش ها، سونوگرافی، رادیولوژی، سی تی اسکن، عمل جراحی، هزینه بیمارستان و………….. و همچنین دندانپزشکی و دارو رایگان می باشد. برای دارو در برخی موارد هزینه بسیار کمی دریافت می گردد و مابقی به عهده بیمه می باشد.
قابل ذکر است که هزینه های زندگی در شهرهای بزرگتر به مراتب از شهرهای کوچکتر و کم جمعیت تر بیشتر است، به طور مثال شهر بزرگی مثل فرانکفورت که شهری صنعتی و تجاریست هزینه های زندگی بالاتری نسبت به شهر کوچکتری مثل ماینز دارد.

مالیات

یکی از مهمترین ارکان نظام اقتصادی آلمان نظام مالیاتی این کشور است. تمامی شهروندان متناسب با شرایط و وضعیت درآمدشان موظف به پرداخت مالیات می باشند. اگر چه درصد پرداختی مالیات در این کشور درصد نسبتا بالایی است اما باید در نظر داشت که مالیات پرداخت شده در جهت رفاه عمومی و بالا بردن سطح کیفی زندگی تمامی شهروندان به کار گرفته می شود و نتیجتا زندگی در آلمان از سطح کیفی مطلوبی برخوردار می باشد.
مالیات بر درآمد مهمترین نوع مالیات است که تمامی افراد مشغول به کار موظف به پرداختن آن می باشند. این مالیات بر اساس در آمد سالیانه هر فرد محاسبه می گردد و چنانچه فرد در سال در آمدی زیر ۸۸۲۰ یورو (برای مجردها) و زیر ۱۷۳۰۴ یورو (برای متاهل ها) داشته باشد از مالیات معاف خواهد بود.
درصد مقدار مالیات بر درآمد متغیر است که از حداقل ۱۴% تا حداکثر ۴۲% محاسبه می گردد. سقف مالیاتی ۴۲ درصدی شامل افرادی می شود که در صورت مجرد بودن سالانه بالغ بر ۲۵۴۴۵ یورو و در صورت متاهل بودن درآمد بالغ بر ۵۲۸۸۲ یورو داشته باشند.
مالیات بر درآمد در آلمان بر اساس فاکتورهای گوناگونی تعیین می گردد که از جمله آن می توان به وضعیت تاهل، وجود پارتنر در زندگی، داشتن فرزند و ………. اشاره کرد.
به طور کلی ۶ نوع طبقه بندی مالیاتی وجود دارد که هر شخص بر اساس وضعیت زندگی و درآمدی خود در یکی از این گروه ها طبقه بندی می شود و موظف به پرداخت درصدی از مالیات می باشد.

طبقه اول مالیاتی :

۱- افراد مجرد
۲- افراد بیوه
۳- افراد مطلقه
۴- متاهلینی که به صورت دائمی از یگدیر جدا زندگی می کنند.

طبقه دوم مالیاتی :

۱- پدر یا مادری که از همسر جدا شده و سرپرست فرزند می باشد.
۲- همسرانی که علیرغم تاهل به صورت جداگانه زندگی می کنند.

طبقه سوم مالیاتی :

۱- افراد متاهل
۲- متاهلینی که یکی از طرفین شاغل نباشد یا در صورت اشتغال درآمد کمی داشته باشد.

طبقه چهارم مالیاتی :

۱- افراد متاهلی که هر دو شاغل هستند و درآمد تقریبا یکسانی دارند.

طبقه پنجم مالیاتی :

۱- همسر یا شریک زندگی فردی که در گروه سوم مالیاتی قرار گرفته است و درآمد کمتری نسبت به همسر خود داشته است.

طبقه ششم مالیاتی :

۱- کسانی که به چندین شغل مشغول هستند یا درآمدهای گوناگونی دارند.

 

قانونمندی در آلمان

در آلمان قانون و قانونمندی شهروندان حرف اول را می زند. اگر چه ممکن است برای ما در وهله اول بسیاری از این قوانین بسیار سختگیرانه و دست و پا گیر به چشم بیاید، اما واقعیت این است که این کشور با اجرای قانون به صورت کامل و برای همه، نه تنها برای شهروندان خود بلکه برای تعداد بیشماری از پناهندگان و مهاجرین به این کشور زندگی امن و خوبی را فراهم آورده است.

برابری اجتماعی

برابری اجتماعی در آلمان

چنانچه با دید باز و مثبت با قوانین این کشور آشنا شوید و بدانید که این قوانین برای همه (آلمانی و غیر آلمانی) یکسان است و در تمامی زمینه ها از رانندگی گرفته تا کسب و کار و زندگی اجتماعی سعی به رعایت آن داشته باشید، می توانید بدون مشکل و مانند یک شهروند آلمانی الاصل زندگی کنید و از تمامی حقوق شهروندی برخوردار باشید. در صورت عدم رعایت قانون بدون در نظر گرفتن هیچ استثنایی با شما در چهارچوب قانون برخورد خواهد شد و چنانچه قانونشکنی به تکرار و دفعات پیاپی صورت گیرد، ممکن است عواقب شدیدی به همراه داشته باشد. اجرای قانون از طرف دولت و مامورین قانون قابل خرید و فروش نیست و خوشبختانه با متخلف در هر سطح و مقامی (آلمانی و غیر آلمانی) برخورد لازم و قانونی صورت می گیرد.
متاسفانه برخی از هموطنان عزیز که به روش های گوناگون به آلمان مهاجرت کرده اند، به دلیل آشنا نبودن با قوانین و یا بی معنی و غیر ضروری دانستن آن، مرتکب قانونشکنی می شوند و شرایط زندگی در آلمان را برای خود سخت و باعث بی اعتباری دیگر هموطنان در خارج از ایران می شوند.

رفتار و فرهنگ آلمانی ها

از مسائل بسیار مهم در رابطه با زندگی در آلمان آشنایی با رفتار و فرهنگ عمومی جامعه آلمان در رابطه با دیگران و سبک زندگی آن ها می باشد که در ادامه به برخی از مهمترین و قابل تامل ترین خصایص فرهنگی و اجتماعی آلمانی های خواهیم پرداخت:

فرهنگ مقابل نژادپرستی:

شاید اولین چیزی که از آلمان و آلمانی ها به ذهن هر فرد خارجی خطور کند، نژاد پرستی و رفتار نژادپرستانه با خارجی ها باشد. گرچه در گذشته چنین فرهنگی در آلمان و میان آلمانی ها وجو داشته است اما امروزه این کشور و مردمانش تمامی تلاش خود را می کنند تا در دنیا این سابقه خراب را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند.
آلمان سالانه پذیرای گروه بسیاری از پناهندگان از سراسر دنیاست و هر فرد خارجی در این کشور چه پناهنده و چه مقیم، از کلیه حقوق ابتدایی و متعالی یک انسان برخوردار است.

فرهنگ تعارف:

رفتار آلمانی ها دوستدانه ، ساده و بدون تکلف است و به زبان عامینه پشت و رو ندارند و “یک رو” هستند.
چنانچه از آنها تقاضای کمک نمایید ( اگر توان انجام آن را داشته باشند) حتما به شما کمک خواهند کرد و هر کاری که از دستشان بر بیاد برایتان انجام می دهند.
عکس این موضوع نیز صادق است چنانچه مایل به انجام کاری یا پذیرفتن چیزی نباشند به صراحت آن را رد می کنند و اصطلاحا درگیر تعارفات و ملاحضات مرسوم در فرهنگ ما نمی شوند.

وقت شناسی و ارزش زمان:

وقت شناسی در آلمان

وقت شناسی و برنامه ریزی ، سخت کوشی، صرفه جویی و اجتناب از تجمل از جمله دیگر خصایص پسندیده آلمان هاست. اگر بتوانید خود را هماهنگ با این خصایص رفتاری کنید در جامعه و در کنار این مردم زندگی راحت و خوبی را خواهید داشت.
کار کردن و کسب درآمد و کمک به اقتصاد کشور بسیار مورد احترام قرار می گیرد. هر کس به نوبه خود سعی می کند که به عنوان فردی مفید در جامعه حضور داشته باشد و صرفا مصرف کننده نباشد. بر اساس همین طرز فکر است که از نوجوانی فعالیت های شغلی و کسب درآمد شروع می شود و از همان ابتدای شکل گیری شخصیت، افراد یاد می گیرند که کسب درآمد از راه درست و قانونی و استقلال در زندگی ارزشمند است.

الگوی مصرف و سبک زندگی:

از آنجایی که فرهنگ مصرف و مصرف کننده در آلمان بسیار با فرهنگ ما متفاوت است، شاید در وهله نخست رویارویی با فرهنگ صرفه جویی در آلمان بسیار عجیب به نظر برسد. در آلمان بر این اعتقاد دارند که از هر شیئی به نوع کارایی و کیفیت آن باید توجه شود و تا زمانی که عمرش را نکرده و قابل مصرف است باید مصرف گردد و دور انداخته نمی شود، به همین جهت تعویض سالیانه یا حتی چند سال یکبار کالا ها بر اساس مد و به روز شدن وجود ندارد.
شاید بر اساس همین فرهنگ و عقیده است که ساده زیستی آلمانی ها نیز توجیح می شود. به ندرت دیده می شود که افراد دارای زندگی تجملاتی و لوکس باشند. حتی ثروتمندان نیز به نسبت زندگی ساده و دور از تجملی دارند. لذا فخرفروشی و رقابت و چشم و همچشمی در این زمینه اصلا به چشم نمی خورد.
آنچه به وضوح به چشم می آید اینست که ارزش هر انسانی به انسان بودن و مفید بودنش در جامعه است و ثروت و مرتبه اجتماعی تاثیری در نگرش افراد به مخاطبشان ندارد.

فرهنگ راست گویی:

شاید گرما و صمیمیتی را که در فرهنگ ایرانی سراغ دارید آنجا پیدا نکنید اما می توانید مطمئن باشید که در مواجه با آلمانی ها بسیار راحت می توانید با آنها برخورد کنید. از آنجایی که تظاهر و دروغ بسیار ناپسند و مردود است، به راحتی می توانید نظر و احساس طرف مقابل را در قبال خودتان بدانید. آلمانی ها به هیچ عنوان اهل ظاهرسازی و تعارف و دروغ نیستند و اگر بخواهند با شما دست دوستی بدهند یا ندهند، کاملا واضح و روشن است.

جهت کسب اطلاع در مورد تحصیل در آلمان بر روی آیکون زیر کلیک نمایید:

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش عمومی داده نمی شود. وارد کردن تمامی موارد الزامیست.

9 + هجده =