مقررات ورود حیوان همراه مسافر:

  1. ارائه اصل گواهی بهداشتی بین المللی با درج شماره میکروچیپ حیوان از دامپزشکی دولتی کشور مبدا که بیش از هفت روز ازتاریخ صدور آن سپری نشده باشد.(در مورد پرندگان حلقه پا)
  2. ارائه اصل و کپی شناسنامه بهداشتی حیوان با درج مشخصات واکسن های تلقیح شده ضروری و به خصوص واکسن هاری
  3. ارائه اصل و کپی صفحه اول گذرنامه.

(درج نام مسافر و شماره میکروچیپ حیوان(در مورد پرندگان حلقه پا) در گواهی و شناسنامه بهداشتی الزامی است )

۴٫بدیهی است در صورت هرگونه نقص در مدارک مورد نیاز، و یا وجود علائم بیماری، ترخیص حیوان همراه مسافر مقدور نمی باشد.

مقررات خروج حیوان همراه مسافر:

  1. ارائه اصل و کپی گواهی بهداشتی مأخوذه از ادارات دامپزشکی دولتی کشور.

  2. ارائه اصل و کپی شناسنامه بهداشتی حیوان با درج مشخصات واکسنهای تلقیح شده چندگانه و بخصوص واکسن هاری

  3. ارائه اصل و کپی صفحه اول گذرنامه.

(درج نام مسافر و شماره میکروچیپ حیوان(در مورد پرندگان حلقه پا) در گواهی و شناسنامه بهداشتی الزامی می باشد )

مدارک فوق الذکر حداقل ۴ ساعت قبل از پرواز به دفتر قرنطینه دامپزشکی مستقر در فرودگاه ارائه گردد.

توضیح: منظور از حیوان همراه مسافر(برای ورود به کشور ویا خروج از کشور) سگ، گربه و پرندگان زینتی است. ورود و خروج سایر حیوانات از قبیل خزندگان و آبزیان و ….، خوراک ومکمل، داروها و … مربوط به حیوان و همچنین فرآورده های خام با منشاء دامی بصورت همراه مسافر ممنوع می باشد.

در خصوص حیواناتی که قبلاً با دریافت گواهی بهداشتی از ادارات دامپزشکی دولتی ایران از کشور خارج شده باشند می بایستی برای بازگشت به کشور نسبت به اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی دولتی کشور مبدأ (کشور خارجی) اقدام نمایند.

در صورت کامل بودن مدارک بهداشتی، پرندگان همراه مسافر پس از نمونه برداری و اخذ نتایج آزمایشگاهی و در صورت تأیید سلامت قابل ترخیص می باشد.

تعداد مجاز حیوانات خانگی همراه مسافر جهت ورود و خروج، سگ وگربه از هر گونه دو قلاده (حداکثر چهار قلاده)، و پرنده از هرگونه دو قطعه (حداکثر ده قطعه )  می باشد.

خروج گونه های پرندگان خاص  و درحال انقراض مستلزم ارائه تأییده از سازمان حفظ محیط زیست بوده و ورود آن مستلزم ارائه تأییدیه (CITES) از کشور مبدأ می باشد.

خروج حیوان وپرنده بصورت بدون مسافر (پستی یا باربری Cargo) مستلزم هماهنگی با کشور مقصد بوده و اطلاع از قوانین قرنطینه ای کشور مقصد و رعایت آنها ومسئولیت هرگونه عواقب وخسارات ناشی از عدم هماهنگی به عهده صاحب حیوان می باشد.

ورود حیوان وپرنده به صورت بدون مسافر و از طریق پستی ویا گمرک تجاری (باربری Cargo) ممنوع می باشد. حیوان و پرنده در صورتی همراه مسافر تلقی می گردد که علاوه برداشتن مدارک مندرج در بخش مقررات ورود حیوان همرا ه مسافر، از طریق سالن مسافری فرودگاه وارد گردد.

تلفن قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان تهران:   ۴۴۷۸۷۵۲۹-۰۲۱

تلفن قرنطینه دامپزشکی فرودگاه امام خمینی (ره):   ۵۵۶۷۸۱۹۲ –   ۰۹۱۰۴۵۷۲۰۴۶