ریجکتی ویزا

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مدارکتان را برای دریافت ویزا به امید گرفتن آن، به سفارت داده باشید و وقتی منتظر دریافت ویزایتان بودید تنها یک نامه ریجکتی ویزا دریافت کردید. نامه‌ای که در آن برای شما از رد شدن درخواستتان گفته شده و شما به احتمال زیاد، الآن به دنبال رفع ریجکتی ویزا و آگاهی از مدارک رفع ریجکتی ویزا هستید.  شاید قبل از اینکه مدارکتان را ارسال کنید با این مقاله روبرو شوید. در همچین حالتی به شما تبریک می‌گویم، چرا که شما فرد خوش شانسی هستید و قبل از بروز مشکل دارید راه‌حل را مطالعه می‌کنید و حواستان را بیشتر از پیش جمع خواهید کرد. چه جزو دسته اول و به دنبال رفع ریجکتی ویزایتان باشید و چه جزو دسته دوم، بهتر است بدانید که هرچه تعداد دفعات ریجکتی ویزایتان بیشتر شود، شانس موفقیت شما برای دریافت ویزا،‌ رفته رفته کاهش خواهد یافت. در اصل یکی از دلایلی که با صدور ویزا مخالفت می‌شود داشتن سابقه ریجکتی ویزا در پرونده‌تان است. گرچه این یک هشدار برای بار اولی‌هاست، ولی هشداری برای افرادی که این ریجکتی را دریافت کرده‌اند نیز هست و نباید باعث ناامیدی آنها شود. چرا که این کاهش شانس به معنی نداشتن شانس نیست و فقط درصد موفقیت را کاهش داده است. این افراد باید نهایت دقت را در رفع ایرادات وارده، داشته باشند و مدارک رفع ریجکتی ویزا را با دقت بیشتری ارسال کنند. با ما همراه باشید تا در این زمینه، اطلاعات مفیدی به شما بدهیم.
 

دلیل ریجکتی ویزای خود را بدانید؟

با دانستن این مسئله، نصف مسیر را رفته‌اید. دانستن آن، جریان پیچیده‌ای ندارد. داخل نامه‌ای که حامل خبر ریجکتی شما است، دلیل این اتفاق نیز نوشته‌شده است. در مواردی نیز این دلیل قانع‌کننده نیست و به صورتی کلی نوشته‌شده و شاید شما متوجه این دلیل نشوید. دلیل ریجکتی ویزا ممکن است از موارد زیر باشد:

  • مشکلات پاسپورتی: ممکن است دلیل ریجکتی ویزا، این باشد که پاسپورتتان آسیب‌دیده و قدیمی است. یا این‌که پاسپورت شما صفحات کافی ندارد. ممکن است پاسپورتتان کمتر از 6 ماه از زمان درخواستتان تا پایان اعتبارش وقت داشته باشد. البته در اکثر اوقات 3 ماه کافی هست؛ ولی بعضی‌اوقات به همین دلیل با درخواست ویزای مخالفت خواهد شد. اگر پاسپورتتان هر یک از این ایرادات را داشت، درصدد رفع آن برآیید و اگر فکر کردید پاسپورتتان هیچ‌کدام از این مشکلات را نداشته ببینید تمامی صفحاتش کامل است یا یک برگه از آن گم‌شده و شما خودتان خبر ندارید.
  • سوءپیشینه: این مورد از مواردی است که شما هیچ کاری برای رفع آن نمی‌توانید انجام دهید. مأموران سفارت نهایت دقت خود را خواهند کرد که کسی که وارد خاک کشورشان می‌شود اهل قانون باشد و قانون محل زندگی‌اش را زیر پا نگذارد. وقتی شما دارای سوءپیشینه‌ای هرچند کوچک باشید، دلیل ریجکتی ویزای شما خواهد بود.
  • مدارک تقلبی: مدارک تقلبی هم ازجمله مواردی است که ممکن است به رد درخواست مواجه شود. درصورتی‌که در مدارکتان تقلبی انجام داده‌اید،‌ عنوان دروغ‌گویی هم به پرونده شما اضافه می‌شود و دفعات بعد پیشینه مثبتی نزد سفارت نخواهید داشت. این موضوع با دیگر سفارت‌ها نیز درمیان گذاشته خواهد شد و به هر سفارتی که مراجعه کنید، آنها در جریان تقلب قبلی شما قرار خواهند گرفت.
  • برنامه سفر نامشخص: این مورد هم از مواردی است که اگر در ارائه آن نقص داشته باشید، مسلما دچار ریجکتی ویزا خواهید شد. برنامه سفر نامشخص یعنی چه؟ یعنی این که شما یا در مصاحبه حضوری نتوانسته‌اید دلیل و برنامه سفر خود را به خوبی به مامور ارائه دهید یا اینکه مدارک برنامه سفرتان ناقص یا نامعتبر بوده. رزرو نبودن معتبر هتل، رزرو نبودن معتبر بلیط‌ و هر چیزی که افسر شک کند شما در گفته‎‌هایتان صادق نیستید و ممکن است زمان بیشتری از زمان ویزا در کشورش بمانید یا هدفی غیر از هدفی که ارائه کردید داشته باشید. در این مورد ببینید نقص شما در چه بوده. اگر در گفته‌هایتان صداقت را رعایت کرده‌اید ولی سوءتفاهمی پیش آمده در اقدام مجدد یا نامه اعتراض،‌ سعی کنید دلایل این سوءتفاهم را رفع کنید.
  • مدارک مالی نامعتبر: یعنی این که شما نتوانسته‌اید ثابت کنید که از پس هزینه‌های سفر برمی‎‌آیید. بهتر است با حساب بانکی پرتری برای رفع ریجکت ویزا اقدام کنید.
  • نبود دلایل کافی برای بازگشت از سفر: این که ماموران سفارت قانع نشوند که شما شرایط و وابستگی کافی در کشور خود ندارید و ممکن است بخواهید در کشور مقصد بمانید، با درخواست شما مخالفت خواهند کرد. ارائه سند ملکی، مدارک شغلی، مدارک حقوقی،‌ نسبت‌های خانوادگی قوی از جمله مدارکی است که برای اثبات این موضوع از شما خواسته‌اند و احتمالا شما در ارائه آن‌ها نقص‌هایی داشته‌اید.
  • سن: اگر شرایط سنی شما جوری باشد که احتمال مهاجرت در این سن زیاد باشد با درخواستتان مخالفت خواهند کرد. ریجکتی ویزا بر اساس سن ممکن است در شرایط سنی زیر سی سال پیش بیاید.
  • سابقه بد سفر: اگر در سفرهای قبلی‌تان به خارج از کشور تخلفی انجام داده باشید یا زمان و هدف سفر را نادیده گرفته باشید، این موضوع نیز یک رای منفی بوده و ممکن است دلیل ریجکتی ویزایتان باشد.

بعد از دانستن علت، چه مدارکی برای رفع ریجکتی ویزا نیاز است؟

دانستن علت به شما کمک می‌کند که باید بین دو راه اعتراض و رفع ریجکتی ویزا و اقدام مجدد برای دریافت ویزا یک راه را انتخاب کنید. اگر فکر می‌کنید ریجکتی ویزا حق شما نبوده باید نامه‌ی اعتراض ارسال کنید و اگر دلیل ریجکتی ویزا درست بوده باید مشکلات را رفع کنید و دوباره به همراه مدارک صحیح ارسال کنید که بهتر است شش ماه برای این اقدام تحمل به خرج دهید.

اعتراض به ریجکتی ویزا

نامه‌تان را در نگارش و محتوایی مفید و کامل ارائه دهید.

  • ابتدا مشخصات فردی‌تان را به طور دقیق بنویسید. از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، شماره پاسپورت، آدرس و ایمیل.
  • تاریخی که در آن با ریجکتی ویزا مواجه شده‌اید را قید کنید. این تاریخ را بر اساس نامه ریجکتی سفارت وارد کنید.
  • دلیل ریجکتیتان را همان چیزی بنویسید که در نامه آمده. دخل و تصرفی در آن نکنید. چرا که آنها دلیل ریجکتی ویزای شما را بهتر از خودتان می‌دانند. صریح و دقیق بنویسید.
  • دلیل این که فکر می‌کنید ریجکتی ویزای شما اشتباه بوده بنویسید. این قسمت خیلی مهم است. خوب بنویسید و با دلیل و مدرک در نهایت ادب و احترام، ادعای درستی مدارک خود را کرده و درخواست بررسی مجدد داشته باشید.

در این مقاله به راهکارهای رفع ریجکتی و مدارک رفع ریجکتی ویزا و نامه اعتراض پرداختیم. امیدواریم که نهایت استفاده را برده باشید.