اسپانیا یکی از مقاصد مهم گردشگری در اروپا است که با عضویت در پیمان شنگن سبب شده گردشگرانی که به قصد سفرهای تفریحی عازم این کشور هستند، ملزم به دریافت ویزای توریستی باشند. ویزای کشور اسپانیا انواع گوناگون دارد که در ادامه با نمونه‌هایی از آنها آشنا می‌شوید.

انواع ویزای اسپانیا

ویزای اسپانیا دارای انواع گوناگونی است که با عناوین D, C ,B ,A شناخته می‌شوند. هر کدام از این ویزاها دارای مزایا و محدودیت‌هایی هستند که سبب تفاوت آنها با یکدیگر می‌شود.

  • ویزای اسپانیا نوع A:

این نوع ویزا که عنوان ویزای ترانزیت اسپانیا را نیز دارد، این امکان را به دارندگانش می‌دهد که به صورت هوایی وارد اسپانیا شده و بدون آن که از فرودگاه خارج شوند، این کشور را به مقصد کشوری خارج از منطقه شنگن ترک نمایند. لازم است بدانید نهایت اعتبار این ویزا، نود روز است.

  • ویزای اسپانیا نوع B

ویزای نوع B که عنوان ویزای عبوری اسپانیا را نیز دارد، اجازه اقامت در کشور اسپانیا را به دارندگانش نمی‌دهد به این نحو که دارندگان آن می‌توانند از طریق خطوط هوایی وارد اسپانیا شده و پس از خروج از فرودگاه به وسیله راه‌های زمینی، اسپانیا را به یکی از مقاصد واقع در منطقه شنگن ترک نمایند. اعتبار ویزای نوع B  نیز مانند نوع A نود روز است.

  • ویزای اسپانیا نوع C

این ویزا که به ویزای توریستی اسپانیا نیز معروف است، متعلق به گردشگرانی است که راهی اسپانیا هستند. آنها با دارا بودن این ویزا می‌توانند به مدت نود روز در این کشور اقامت کنند.

  • ویزای اسپانیا نوع D

ویزای نوع D که ویزای ملی یا بلندمدت اسپانیا نیز نام دارد، به دانشجویان، تجار و سایر افرادی که به دلایل متعدد نیاز به اقامت طولانی مدت در اسپانیا دارند، تعلق می‌گیرد. این ویزا به دارندگان آن اجاره می‌دهد بارها و بارها از مرزهای اسپانیا خارج شده و مدام در رفت و آمد باشند.

چگونه می توان ویزای توریستی (شنگن) اسپانیا را دریافت کرد؟

برای دریافت ویزای توریستی اسپانیا باید مراحل متعددی را طی کنید که گام اول آن به دریافت فرم تقاضای ویزا و تعیین وقت مصاحبه از طریق مراجعه حضوری به دفتر کنسولگری سفارت اسپانیا در ایران خلاصه می‌شود. افراد باید در تاریخی که به عنوان وقت ملاقات تعیین شده است به سفارت مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل داده و مورد مصاحبه قرار بگیرند. البته باید بدانید که صرف تحویل مدارک و انجام مصاحبه به معنای دریافت ویزای اسپانیا نیست و این امر بستگی به مجموعه‌ای از عوامل شامل کامل بودن مدارک و همچنین مصاحبه حضوری افراد دارد.

در خصوص تعیین زمان نیز باید بدانید که تنها می‌بایست به صورت حضوری مراجعه کرده و زمان مصاحبه خود را دریافت کنید. همچنین اگر به صورت خانوادگی به سفر می‌روید باید برای تمامی افراد یک فرم جداگانه دریافت کرده و این فرم‌ها را در دو نسخه به همراه مدارک، روز مصاحبه همراه خود داشته باشید.

چه مدارکی برای دریافت ویزای توریستی اسپانیا مورد نیاز است؟

همان طور که گفته شد برای دریافت ویزای توریستی اسپانیا مدارک متعددی نیاز است که نمونه‌های آن به شرح ذیل است:

1)    شناسنامه

2)    گذرنامه که میبایست حداقل شش ماه بیشتر از پایان مدت زمان ویزای درخواستی باشد

3)    سه قطعه عکس رنگی با پس زمینه سفید

4)    آدرس محل کار و محل زندگی به صورت کامل

5)    اسناد وضع اجتماعی و اقتصادی و تمکن مالی که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

·       کارمندان بخش دولتی باید ترجمه آخرین حکم کارگزینی خود را به همراه داشته باشند.

·       کارمندان بخش خصوصی باید ترجمه گواهی اشتغال به کار خود را آماده کنند.

·       صاحبان شرکت‌ها باید ترجمه روزنامه رسمی شرکت به همراه رزومه شرکت به زبان انگلیسی به همراه دو سری کپی از اصل مدرک به زبان فارسی را تهیه کنند.

·       دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید کارت بین‌المللی دانشجویی یا کارت عضویت هیئت علمی را به همراه داشته باشند.

·       بازرگانان مشاغل آزاد باید جواز کسب و یا کارت بازرگانی خود را به صورت ترجمه همراه داشته باشند.

·       پرینت حساب بانکی و مشروح عملیات آخرین ماه حساب شخصی باید بر روی سربرگ انگلیسی و مهر شده به سفارت داده شود.

·       ترجمه سند مالکیت به همراه دو سری کپی از اصل مدارک فارسی

·       بلیت هواپیما یا رزرواسیون قطعی رفت و برگشت به مقصد اسپانیا

·       ارائه فاکتور پرداخت شده هتل در اسپانیا جهت تمام زمان حضور و اقامت افراد در این کشور.

·       بیمه نامه مسافرتی بین‌المللی پزشکی و بازگشت به کشور مبدا که حداقل پوشش بیمه برای هر شخص مبلغ 6 هزار یورو است.

چندین نکته مهم:

  در روز مصاحبه حتما یک کپی از تمام مدارک را به همراه داشته باشید.

  • تمامی مدارک فارسی باید دارای ترجمه رسمی باشند.
  • اگر مدارک ارائه شده مورد پذیرش قرار نگیرند، به شما باز گردانده نمی‌شوند.
  • شلوغ‌ترین زمان برای مصاحبه، ماه‌های تابستان و پیش از تعطیلات نوروز است.

صدور ویزا چه مدتی طول می کشد؟

به طور معمول بررسی مدارکی در روز مصاحبه تحویل داده شده است، دو هفته زمان می‌برد از همین رو امکان دارد صدور قطعی نتیجه حدود شش هفته بعد از تحویل مدارک به بخش  کنسولی، به طول انجامد.

هزینه صدور ویزا چقدر است؟

هزینه صدور ویزا با توجه به سن افراد تعیین می‌گردد به این نحو که برای بزرگسالان 60 یورو و برای کودکان بین شش تا دوارده سال، 35 یورو باید بپردازید. البته باید بگوییم این مبالغ در زمان ارائه مدارک به کنسولگری دریافت شده و تحت هیچ شرایطی نیز به متقاضی بازگردانده نمی‌شود.

مزایای ویزای شنگن اسپانیا

شما با دریافت ویزای شنگن می‌توانید مجوز لازم برای ورود به خاک حدود 40 کشور را دریافت کنید. در واقع این ویزا به شما اجازه می‌دهد که به تمامی کشورهای منطقه شنگن شامل ایتالیا، آلمان، فرانسه، یونان، اتریش، بلژیک، هلند، لهستان، نروژ، لوکزامبورگ، پرتغال، لهستان، چک، مجارستان، فنلاند، اسلواکی، سوئد، اسلوونی، ایسلند، مالت، اتونی، لیتوانی و… سفر کنید.