بارسلونا ، شهر معماری های عجیب و خیره کننده (۱)

دومین شهر بزرگ کشور اسپانیا شهر بارسلونا پایتخت منطقه خودمختار کاتالونیا است که سالانه میلیونها توریست را به خود جذب میکند. حدود ۵ میلیون نفر دراین شهر زندگی میکنند به همین دلیل ششمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا و بزرگ‌ترین کلان‌شهر اروپا در کنار دریای مدیترانه است.

این شهربا ۶۸ پارک و۵۵ موزه مجموعه‌ای از تمام جاذبه های شهرهای مدیترانه‌ای را دارد، جاذبه‌هایی چون مکان‌های آرام، تابش لذت‌بخش آفتاب ، غذاهای بی‌نظیر، زندگی خیابانی و مخفیگاه‌های گوتیک قرون وسطایی، کاشی‌های سرامیکی ، موسیقی و هنر.

آثارمعماری دو معمار مشهور اسپانیایی یعنی آنتونیوگائودی و لوئیز مونانز و همچنین شاهکارهای پیکاسو در این شهر به ثبت جهانی رسیده اند

خیابان‌های بارسلونا موزه‌ای از آثار گائودی ست، از کلیسای مشهور و نیمه‌کاره ساگرادا فامیلیا بزرگترین اثر هنری او گرفته، تا خانه کاسا میلا و پارک گوئل و خیابان لارامبلا و میدان کاتالونیا که همه و همه مانند قلبی تپنده در شهر می درخشند.

بارسلون تنها شهر جهان است که مدال طلای موسسه سلطنتی معماران بریتانیا را بخاطر معماری عجیبش کسب کرد. جالب است که بدانید این شهر توسط نشنال جئوگرافیک بعنوان ” بهترین شهر ساحلی” شناخته شده است. ‏‏‏

همراه ما باشید تا با بهترینهای بارسلونا آشنا شویم.

 

کلیسای ساگرادا فامیلیا

ساگرادا

نقطه عطف شهر بارسلون آرامگاه و معبد ناتمام ساگرادا فامیلیا ست که ۹۵ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد و به عنوان میراث فرهنگی تاریخی از سمت سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.ساگرادا دارای ۱۸ برج است و ۸ برج دیگر آن در حال ساخته شدن هستند و تعداد زیادی مجسمه که زندگی مریم مقدس و مسیح را به تصویر کشیده‌اند.در میان ستونهای داخل این بنا پنجره های رنگین طلایی و سبز به چشم میخورد که با انعکاس نور بر روشنایی داخل کلیسا می افزاید.

بر خلاف باور خیلی از مردم ساگرادا فامیلیا یک کلیسا نیست،بلکه به مانند یک قصر سلطنتی ساخته و طراحی شده است.

 

پارک گوئل

گوئل

از بزرگ‌ترین سازه‌های معماری در جنوب اروپا پارک گوئل است که توسط آنتونی گائودی، یکی از معروف ترین معماران اسپانیایی طراحی شده است. این پارک جادویی پر از مجسمه‌ها، پیکره‌های عجیب و جالب و کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده است. در ورودی پارک، اژدهایی از جنس موزاییک قرار گرفته که از کارهای معروف گائودی است.

پارک گوئل در تپه «ال کارمل» در منطقه‌ای به نام گراسیا واقع شده و مشرف به شهر بارسلونا است. خانه دروازه‌دار زنجفیلی، راه پله خیره‌کننده مرکزی، و نیمکت‌‌های سرامیکی موج‌داراز گوهرهای گرانبهای این پارک به حساب می آیند.

خیابان لارامبلا

لارامبلا

این خیابان که معروف‌ترین خیابان این شهر محسوب می‌شود از تقاطع و به هم پیوستن ۵ خیابان مختلف تشکیل شده است و از شهر قدیمی به سمت پایین بندرگاه امتداد دارد.

این خیابان عریض مملو از انواع رستوران‌ها، نوازنده‌ها،فال‌گیرها،.کافه‌ها، دکه‌های روزنامه‌فروشی، با پیاده‌روهای گسترده پر از مغازه، رستوران و کافه‌های متعدد است و به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین پاتوق‌های شهر است.به قول شاعر اسپانیایی فدریکو گارسیا که میگوید: این تنها خیابان جهان است که آرزو می‌کنم هیچ‌وقت تمام نشود.