مادرید، شهری بزرگ و پرطرفدار در قلب کشور زیبای اسپانیا است که به دلایل متعدد طرفداران بسیاری دارد تا جایی که سالانه چندین و چند هزار نفر راهی این شهر شده و از جاذبه‌های آن دیدن می‌کنند.

مادرید که پایتخت اسپانیا است، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده که بعید است بتوان در شهر دیگری آنها را یافت. به همین دلیل مادرید یکی از توریستی‌ترین شهرهای اروپا بوده و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. آثار باستانی خیره کننده، معماری ویژه، آب و هوا و طبیعت منحصر به فرد، غذاهای متنوع، زیست شبانه، جشنواره‌های گوناگون و موارد متعددی از این دست همه و همه دلایل قانع کننده‌ای هستند که افراد تصمیم بگیرند به مادرید سفر کرده و خاطرات به یادماندی در آن شهر برای خود رقم بزنند. اگر شما همچنان برای سفر به مادرید اسپانیا دو دل هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا پنج دلیل قانع کننده برای سفر به این شهر را برایتان بازگو کنیم.

اماکن تاریخی

اماکن تاریخی شهر مادرید

می‌توان گفت مادرید، شهری تاریخی بوده که به دلیل تغییر و تحولات متعددی که به خود دیده است، دارای اماکن تاریخی متعددی می‌باشد که می‌توانند برای هر گردشگر جذابیت‌های متعددی به همراه آورند. نمونه این اماکن عبارتند از:

موزه باستان شناسی

این موزه که یکی از مهمترین و معروف‌ترین موزه‌های موجود در شهر مادرید است، به دستور ملکه ایزابلای دوم در سال 1867 ساخته و به مجموعه‌ای عظیم از هنر دست هنرمندان ماقبل تاریخ تا قرن 19 میلادی تبدیل شد. این موزه دارای گستره بسیاری بوده تا جایی که از مومیان مصری تا باستان شناسی اسلامی را در خود جای داده است.

موزه باستان شناسی

کلیسای سَن آنتونیو دِلا فلوریدا

این گنجینه یک محیط بزرگ زیارتی و تاریخی است که در بین مردم مادرید از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کلیسا که سالانه میزبان جشنواره بزرگذاشت سنت آنتونی است، با معماری منحصر به فرد، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. نقاشی‌های دیواری، معماری ویژه و… همگی مواردی هستند که به جذابیت‌های این کلیسا افزوده‌اند.

کلیسای سن فرانسیسکو

این کلیسا در سال 1761 ساخته و با معماری نئوکلاسیک، جذابیت‌های بصری بسیاری به دست آورده است. این کلیسا با گنبدی منحصر به فرد، نشانی از هنر مذهبی در طول تاریخ این شهر دارد.

کلیسای سان فرانسیسکو

کاخ سلطنتی

کاخ پالاسیورئال یا همان کاخ سلطنتی که در قرن هجدهم به دست فیلیپ پنجم ساخته شد، یکی از بزرگترین کاخ‌های اروپا است که به سبک ورسای طراحی و ساخته شده است و با بیش از 2000 اتاق شهرت بسیاری دارد. نقاشی‌هایی از گویا، کاراواجو و لاسکز سبب شده‌اند این کاخ به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در شهر مادرید بدل شود؛ از همین رو اگر به اماکن تاریخی علاقه‌مند هستید، حتما به دیدن این کاخ بروید.

کاخ سلطنتی

معبد دبود

این معبد یکی از یادمان‌های تاریخی مادرید محسوب می‌شود که می‌توانید با ورود به آن یک معبد باستانی مصری را مشاهده کنید. این معبد در قرن دوم پیش از میلاد ساخته شده و با دارا بودن پرستشگاه‌های متعدد، یک ساکن بزرگ و تراسی در بخش بالایی، توانسته خود را به عنوانی یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر مادرید معرفی کند.

دیگر اماکن تاریخی شهر مادرید عبارتند از:

  • دروازه خورشید
  • طاق پیروزی
  • خیابان گران ویا
  • دروازه الکالا
  • بازار سن میگل
  • و…
هنر و معماری

همان طور که گفته شد، مادرید اسپانیا شهری با معماری منحصر به فرد بوده و ساکنانی عموما هنرمند دارد به گونه‌ای که شما با سفر به مادرید می‌توانید به اماکنی مراجعه کنید که از نظر معماری و سبک هنری در سراسر جهان بی‌نظیر باشند. نمونه آنها را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

فواره سیبِلِس

این فواره اصلی‌ترین یادمان شهر مادرید بوده که نمایشگر الهه رومی سوار بر ارابه شیر است. این فواره زیبا با طراحی و معماری هنرمندانه فرانسیسکو گوتیِرِز و روبرتو میتچل ساخته شده و سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

موزه سورویا 

این موزه شگفت انگیز نمایشگر آثار یواکین سورویا از مهمترین نقاشان امپرسیونیست کشور اسپانیا است. این موزه علاوه بر نقاشی‌های منحصر به فرد، دارای معماری ویژه‌ای نیز بوده که شما با ورود به حیاط آن و مشاهده فواره و کاشی کاری سبک اندلسی، حتما شگفت زده خواهید شد.

نمونه دیگر معماری و هنر در شهر مادرید عبارتند از:

  • موزه هنرهای تجسمی
  • موزه هنرهای معاصر
  • موزه پرادو
جشنواره ها

یکی از مهمترین و زیباترین ویژگی‌های شهر مادرید این است که این شهر همواره میزبان جشنواره‌های متعددی بوده که زیبایی و شادی نمود بارز آنها است. در این روزها بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل می‌شوند و شهر تزئین شده و میهمانی سراسری، تمامی مادرید را فرا می‌گیرد. نمونه این جشنواره‌ها را با هم مرور می کنیم.

سمانا سانتا

این جشنواه که به هفته مقدس نیز معروف است، در ماه‌های مارس و آوریل برگزار می‌شود. این جشنواره مذهبی با مجموعه‌ای از مراسم مجزا که هر یکشنبه اجرا می‌شوند، یک جشن بسیار مهم در اسپانیا به حساب می‌آید. حال و هوای بانشاط، نصب پرچم‌های اسپانیا در تمامی شهر، ناهارهای دسته جمعی و شب نشینی‌های متنوع سبب علاقه‌مندی بسیاری از مردم به این جشنواره شده است.

دوس دو مایو

این جشن که در روز دوم ماه می برگزار می‌شود، یکی از جشنواره‌های مهم مادرید برای یادبود روزی در سال 1808 است که مردم مادرید با رهبری ناپلئون علیه نیروهای فرانسوی اشغالگر شورش کرده بودند. کنسرت، رژه، بازی‌های مختلف و… همه و همه مواردی است که در این جشنواره به آنها پرداخته می‌شود.

نمونه دیگر جشنواره‌های شهر مادرید عبارتند از:

  • سن ایسیدرو در روز پانزدهم ماه می
  • لا پالوما در روز پانزدهم ماه آگوست
  • فییستا ناسیونال دو اسپانیا در روز دوازدهم ماه اکتبر
غذاهای شهر مادرید
خوراک میگو و نودل

Fideuá (فیدِئوا)

 

خوراک صدف و نخود

خوراک صدف و نخود

 

شهر مادرید اسپانیا به داشتن غذاهای شگفت انگیز معروف است زیرا گوشه و کنار این شهر پر شده است از رستوران‌های منحصر به فردی که می‌توانند هر نوع سلیقه‌ای را راضی نگه دارند. این شهر با گنجینه‌ای ارزشمند از غذاهای متنوع سبب شده بسیاری از گردشگران برای امتحان این غذاها راهی مادرید شوند. نمونه آنها را در ادامه خواهیم خواند.

کوسیدو مادریلین

غذای کلاسیک مادرید

این خورشت که از گوشت مخصوص، نخود فرنگی، سوسیس و سبزیجات پخته می‌شود، یکی از غذاهای سنتی شهر مادرید به حساب می‌آید.

هیوس روتس

این غذا از سیب زمینی سرخ شده اسپانیایی، نمک دریایی، تخم مرغ، ژامبون و سبزیجات پخته شده و غذایی بسیار مناسب و لذیذ برای افرادی است که گوشت مصرف نمی‌کنند.

بوچدیلو د کالامارس

این ساندویج خوشمزه از ماهی درست شده است که شامل نان تازه و حلقه‌های سرخ شده با آرد و روغن ماهی می‌باشد. برخی آن را با گوجه، پودر فلفل پاپریکا و سس مایونز مصرف می‌کنند و مزه آن را تغییر می‌دهند.

طبیعت و شرایط آب و هوا

طبیعت مادرید

آب و هوای مادرید عموما معتدل است که شرایطی مناسب برای گشت و گذار و تفریح را فراهم می‌آورد از همین رو بسیاری از مردم در بهار و پاییز راهی این شهر می‌شوند تا در دمای هوای ملایم، ساعاتی دلنشین را سپری کنند. از سوی دیگر وجود طبیعتی بکر و زیبا، گردشگران بسیاری را مشتاق می‌سازد تا به مادرید سفر کرده و لذت حضور در طبیعت را کسب کنند. نمونه پارک‌های مهم این شهر عبارتند از:

  • پارک بوئِن رِتیرو
  • پارک El Capricho
  • پارک Retiro